جمعه 30 شهریور 1403

بسیاری از امور بدون تفاهم سه قوه قابل انجام نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بسیاری از امور بدون تفاهم سه قوه قابل انجام نیست

تهران - ایرنا - معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استقلال قوا گفت: گاهی برداشت از استقلال قوا نادرست است و فکر می‌کنیم سه قوه سه جزیره متفاوت هستند در حالیکه بسیاری امور کشور بدون تفاهم و همکاری قابل انجام نیست.

حسین میرمحمد صادقی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی کارگروه های تخصصی تفاهمنامه همکاری قوای سه گانه در زمینه تنقیح قوانین و مقررات کشور افزود: اگر به حاکمیت قانون معتقد باشیم و در راستای حاکمیت قانون تلاش کنیم، باید قوانین به اندازه کافی منقح باشد. وی در این نشست که با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در محافل علمی و دانشگاهی موضوع تنقیح قوانین غریب و مهجور مانده است و در عمل، با مجموعه منقح نشده از قوانین و مقررات مواجه هستیم و این روند، کار را برای تابعان قانون سخت می کند. میرمحمد صادقی ادامه داد: اینکه چه قانونی منسوخ است، چه قانونی موضوعیت ندارد و منتفی است و چه قوانینی منقضی شده است، بسیار مهم است. وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری قوای سه گانه در تنقیح قوانین و مقررات افزود: اجرای تفاهمنامه همکاری قوای سه گانه به دانش تحقیق کمک می کند و از نظر عملی کمک می کند تا قوانین روشن تر باشند و افراد راحت تر بتوانند تکالیف قانونی خود را عملیاتی کنند.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی تنقیح قوانین اضافه کرد: ظرف مدت چهار ماه پس از انعقاد تفاهمنامه، این کارگروه ها فعالیت های تخصصی خود را آغاز و پیگیری کرده اند و گردآمدن مجموعه ای از عالمان و عاملان در حوزه تنقیح قوانین کشور دورنمای مطلوبی را نشان می دهد. میرمحمد صادقی با اشاره به فعالیت یک و سال نیمه خود در این جایگاه گفت: قانون موضوع تنقیح قوانین و مقررات کشور را بر عهده معاونت قوانین مجلس گذاشته و از سویی دیگر وظایفی برای دستگاه های اجرایی تعیین شده است به عنوان نمونه، ظرف 6 ماه همه قوانین حوزه فعالیت های خود را تنقیح و به معاونت قوانین ارسال کنند اما عمدتا این اقدام انجام نشده و کار به نوعی بر زمین مانده بود. وی با تاکید بر فراقوه ای بودن تنقیح قوانین و مقررات تصریح کرد: فارغ از آنچه که قانون برای این موضوع اشاره دارد، تعامل قوای سه گانه در زمینه تنقیح قوانین می تواند گله مندی های مردم که گاه در خصوص عدم هماهنگی سه قوه در امور برخی حوزه ها دارند، برطرف کند. میرمحمد صادقی افزود: دستگاه های اجرایی در زمینه تنقیح قوانین نقش اساسی دارند و باید همکاری لازم را داشته باشند تا قوانین حوزه های تخصصی دستگاه های مربوطه را تنقیح کنند. معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه تنقیح با تایید رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است بودجه خاصی برای تفاهمنامه ملی تنقیح قوانین و مقررات از طریق کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شود تا اقدامات در این خصوص تسهیل یابد.

*س_برچسب‌ها_س*