چهارشنبه 11 مهر 1403

بنای بیمارستان "شهدای تجریش" غیرمجاز است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بنای بیمارستان "شهدای تجریش" غیرمجاز است

شهردار منطقه یک با اعلام اینکه بیمارستان شهدای تجریش دارای رأی کمیسیون ماده 100 است، گفت: بنای این بیمارستان غیرمجاز است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید مهدی صباغ؛ شهردار منطقه یک در نشست خبری امروز اظهار کرد: مجموعه‌های اجرایی معمولاً درگیر کار و فعالیت هستند و کمتر فرصت اطلاع‌رسانی دارند. امروز فرصتی فراهم شد تا جمعی از خبرنگاران از پروژه‌های احداثی شهرداری منطقه بازدید کنند. ما هر دو هفته یک‌بار با حضور معاونین، بازدیدهایی در شرق و غرب منطقه انجام می‌دهیم.

وی افزود: 31 هزار مترمربع پروژه‌های احداثی در منطقه یک شامل سرای محله، اسکان کارگری، و مجموعه‌های ورزشی، تکمیل یا در حال تکمیل هستند. از این میان، 13 هزار مترمربع به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

احداث ورودی جدید برای دربند بدون دریافت هزینه از شهروندان

صباغ با اشاره به پروژه‌های متوقف‌شده از سنوات گذشته که در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیدند، گفت: پروژه قائم پس از 17 سال و با تکمیل 55 درصد پیشرفت فیزیکی در مدت 17 ماه به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: مجموعه ورزشی نفت در شهرک نفت و مجموعه ورزشی ریحانه در زعفرانیه نیز از دیگر پروژه‌هایی بودند که پس از سال‌ها تکمیل و به بهره‌برداری رسیدند.

شهردار منطقه یک خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده، 3 هزار مترمربع فضای موکب برای زائران در شلمچه آماده شده است.

شهردار منطقه یک تصریح کرد: هم‌اکنون نیز 18 هزار مترمربع پروژه در دست اقدام است که این پروژه ها در دو سال گذشته شروع شده و پیشرفت‌هایی بین 40 تا 60 درصد را به خود اختصاص داده اند و انشاءالله در بازه زمانی تعیین شده به بهره برداری خواهند رسید.

صباغ با اشاره به اینکه پروژه های در دستور منطقه به درخواست شهروندان و ساکنان منطقه یک طراحی و اجرا شده است، گفت: منطقه یک در بین 22 منطقه شهرداری تهران بالاترین اعتبار ابلاغی را در سال جاری به خود اختصاص داده به طوری که اعتبار منطقه یک امسال حدود 1900 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: منطقه یک در بین سایر مناطق تهران رتبه نخست را به لحاظ پروژه‌های احداثی و کد پروژه به خود اختصاص داده است.

شهردار منطقه یک اضافه کرد: منطقه یک همچنین در بخش پیاده سازی رتبه اول را دارد همچنین در بحث توزیع آسفالت نیز در بین مناطق دیگر رتبه بالایی را به خود اختصاص داده به طوری که توزیع آسفالت از سنوات گذشته بسیار بیشتر شده به طوری که در سال 1400، 31 هزار تن آسفالت، 1401، 41 هزار تن آسفالت و سال 1402، 68 هزار تن آسفالت و در شش ماهه سال 1403 از مرز 60 هزار تن آسفالت گذشته‌ایم و پیش بینی می‌شود این میزان در پایان سال جاری 90 هزار تن آسفالت برسد.

صباغ اضافه کرد: باتوجه به آغاز فصل پاییز و بارش باران و برف ابتدای امسال انتخاب پیمانکار در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است و قراردادها منعقد شده است و ان‌شاءالله با تلاش همکاران و تامین تجهیزات مورد نیاز سطح خدمات را نسبت به سال گذشته گسترش خواهیم داد.

وی ادامه داد: در بحث بلندمرتبه سازی نیز سیاست‌هایی در شهرداری تهران و در سطح کشور (شورای عالی شهرسازی) تعیین و ابلاغ می‌شود و حداکثر ارتفاع جهت ساخت و ساز 11 طبقه است و در موارد استثنایی باید موضوعات در شورای عالی شهرسازی پیگیری و دنبال شوند البته بنا بر اطلاعی که بنده دارم قرار است در برخی از محلات خاص طراحی برای بلندمرتبه سازی تهیه و ابلاغ شود که این مسئله با حفظ قوانین و مقررات و در برخی از شریان های اصلی به عنوان نمونه حاشیه اتوبان همت و محور نارنجستان منطقه یک انجام خواهد شد.

شهردار منطقه یک با اشاره به موضوع درآمد پایدار شهرداری ها خاطرنشان کرد: شهرداری ها در کشورهای توسعه یافته به سمت درآمد پایدار حرکت کرده اند و از محل اجاره داری درامد پایداری را دارند و ما در منطقه یک نیز در حوزه درآمدزایی در بخش اجاره داری گام هایی را برداشته‌ایم هرچند که هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم.

صباغ اضافه کرد: در سال 1400 از محل اجاره داری 10 میلیارد تومان، در سال 1402، 55 میلیارد تومان و پیش‌بینی ما درسال 1403 از محل اجاره داری 150 میلیارد تومان است.

شهردار منطقه یک تصریح کرد: در حال حاضر 18 هزار مترمربع پروژه در دست اقدام داریم که این پروژه‌ها در دو سال گذشته آغاز شده‌اند و پیشرفت فیزیکی آنها بین 40 تا 60 درصد است. امیدواریم این پروژه‌ها در بازه زمانی تعیین‌شده به بهره‌برداری برسند.

صباغ با اشاره به اینکه پروژه‌های در دستور کار منطقه بر اساس درخواست‌های شهروندان و ساکنان منطقه یک طراحی و اجرا شده است، افزود: منطقه یک در بین 22 منطقه شهرداری تهران بالاترین میزان اعتبار ابلاغی در سال جاری را به خود اختصاص داده، به طوری که اعتبار پیش‌بینی‌شده منطقه در سال جاری حدود 1900 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: منطقه یک در میان سایر مناطق تهران رتبه نخست را از نظر پروژه‌های احداثی و تعداد کد پروژه‌ها به خود اختصاص داده است.

شهردار منطقه یک اضافه کرد: منطقه یک همچنین در حوزه پیاده‌سازی و توزیع آسفالت نیز رتبه اول را دارد. در سال‌های اخیر میزان توزیع آسفالت به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است؛ به‌طوری که در سال 1400 حدود 31 هزار تن، در سال 1401 حدود 41 هزار تن، و در سال 1402، 68 هزار تن آسفالت توزیع شده است. در شش ماهه سال 1403 نیز از مرز 60 هزار تن گذشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به 90 هزار تن برسد.

صباغ ادامه داد: با توجه به شروع فصل پاییز و بارش‌های احتمالی، انتخاب پیمانکاران در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته و قراردادها منعقد شده است. امیدواریم با تلاش همکاران و تأمین تجهیزات موردنیاز، سطح خدمات در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

وی در مورد سیاست‌های بلندمرتبه‌سازی توضیح داد: سیاست‌هایی از سوی شهرداری تهران و شورای عالی شهرسازی برای بلندمرتبه‌سازی تعیین و ابلاغ شده است. حداکثر ارتفاع ساخت‌وساز 11 طبقه است و موارد استثنایی باید در شورای عالی شهرسازی پیگیری شود. همچنین قرار است برای برخی محلات خاص طراحی‌های جدیدی جهت بلندمرتبه‌سازی تهیه و ابلاغ شود، به ویژه در حاشیه اتوبان همت و محور نارنجستان.

شهردار منطقه یک در خصوص درآمد پایدار شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها در کشورهای توسعه‌یافته به سمت درآمد پایدار از طریق اجاره‌داری حرکت کرده‌اند. ما نیز در منطقه یک در این حوزه گام‌هایی برداشته‌ایم، هرچند هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.

وی افزود: در سال 1400 از محل اجاره‌داری 10 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم، در سال 1402 این رقم به 55 میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال 1403 از این محل 150 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

شهردار منطقه یک به جمع‌آوری ون‌کافه‌ها در محدوده پارک جمشیدیه با دستور شورای تأمین شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: با تدبیری که صورت گرفته، این ون‌کافه‌ها به انتهای پارک جمشیدیه منتقل شده‌اند و اکنون افرادی که قصد ورود به پارک را دارند، باید برای استفاده از فضای ون‌کافه‌ها، ورودی پرداخت کنند.

وی همچنین در خصوص پارک حاشیه‌ای و مدیریت هوشمند آن‌ها گفت: این موضوع تحت نظر سازمان ترافیک است و انتخاب پیمانکار نیز از سوی آن‌ها انجام می‌پذیرد.

صباغ با اشاره به اینکه در سال جاری 104 پروژه توسعه محلی در قالب طرح "من شهردارم" توسط ساکنان منطقه 1 معرفی شده است، افزود: حدود 117 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده و پیشرفت آنها بیش از 90 درصد است. امیدواریم تا پایان مهرماه به بهره‌برداری برسند.

وی با ابراز رضایت از توسعه پروژه‌ها، گفت: رضایت شهروندان بیشتر از پروژه‌های چند میلیاردی شهرداری است. به‌عنوان مثال، پروژه‌های توسعه محلی مانند بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی برخی بوستان‌ها و اصلاح هندسی تعدادی از معابر، نمونه‌هایی از این اقدامات هستند.

شهردار منطقه یک همچنین به برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در گلاب‌دره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه موفق شدیم جلوی این ساخت‌وسازها را بگیریم. همزمان، اصلاح طرح موضوعی در کمیسیون ماده 5 برای محله گلاب‌دره در حال پیگیری است و صدور مجوز پروانه‌های ساختمانی در این محل آغاز شده است. ما نیز نهایت تسهیل در صدور پروانه ساختمانی را انجام خواهیم داد و مشکل ساخت‌وساز املاک قولنامه‌ای نیز حل شده است.

صباغ در رابطه با نیاز منطقه یک به پمپ بنزین تصریح کرد: در این منطقه با کمبود زمین مواجه‌ایم و اگر ارگان‌های نظامی یا سایر مجموعه‌ها درخواستی برای این موضوع داشته باشند، ما همکاری لازم را با آن‌ها خواهیم داشت.

شهردار منطقه یک به موضوع رأی کمیسیون ماده 100 برای بیمارستان تازه‌تأسیس شهدای تجریش اشاره کرد و گفت: بنای این ساختمان غیرمجاز است و رأی کمیسیون ماده 100 برای قلع و قمع آن صادر شده است. همچنین این پروژه ملی با دو هزار کسری پارکینگ مواجه است.

وی با اشاره به پیگیری‌های مسئولان بیمارستان برای صدور انشعابات، افزود: طی دو سال گذشته، شهرداری با این درخواست موافقت نکرده است.

صباغ همچنین اظهار کرد که در گذشته اعلام شده بود مالکیت این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی است، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که مالک بیمارستان بنیاد مستضعفان است.

وی درباره شایعات پیرامون ساخت مسجد در بوستان قیطریه توضیح داد: هیچ ساخت‌وسازی در این محدوده طی ماه‌های اخیر انجام نشده است. در بازدیدی که همراه با شهردار تهران داشتیم، قرار شد بنای مسجد کمی جابه‌جا شود تا هیچ درختی آسیب نبیند. اما هنوز هیچ احداث جدیدی صورت نگرفته است.

شهردار منطقه یک همچنین از برنامه‌ریزی برای کاشت درختان با بن بالا در خیابان شهرداری خبر داد و گفت: قصد داریم خیابان شهرداری را مانند خیابان ولی‌عصر (عج) با درختان پربن پوشش دهیم. حذف و قطع درختان تنها در صورت خشک شدن و با مجوز کمیسیون ماده 7 و سازمان بوستان‌ها انجام خواهد شد.