یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

بنگلادش به دنبال ارتقای ارتباط تجاری با ایران است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بنگلادش به دنبال ارتقای ارتباط تجاری با ایران است

اقتصادنیوز: سفیر بنگلادش گفت: اقتصاد در بنگلادش در اختیار بخش خصوصی است اما تلاش خواهیم کرد تا به عنوان تنطیم‌گر، فعالان بخش خصوصی را برای ایفای نقش در صنعت نساجی و اسکراپ ایران دعوت کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر بنگلادش در نشست با استاندار هرمزگان، با اشاره به عمق مناسبات تاریخی و فرهنگی بین 2 ملت بنگلادش و ایران، گفت: ایرانی‌ها در بنگلادش از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردارند و مورد احترام مردم کشور ما هستند.

وی با بیان اینکه اسلام از ایران به بنگلادش آمده، گفت: همچنین وجود بیش از هفت هزار واژه مشترک بین 2 زبان که تلفظ‌شان اندکی تفاوت دارد، نشان دهنده پیوستگی عمیق بین مردم 2 کشور ایران و بنگلادش در طول تاریخ است.

خبر مرتبط سرطان در کمین میلیون‌ها بنگلادشی / ماجرا چیست؟

اقتصادنیوز: اولین مورد مسمومیت مزمن با آرسنیک ناشی از آلودگی آب چاه در سال 1993 در این کشور تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان «بزرگ‌ترین مسمومیت جمعی در تاریخ» توصیف کرد.

سفیر بنگلادش در ایران، با استقبال از پیشنهادات استاندار هرمزگان در رابطه با همکاری‌های مشترک صنعتی، گفت: اقتصاد در بنگلادش در اختیار بخش خصوصی است اما تلاش خواهیم کرد تا به عنوان تنطیم‌گر، فعالان بخش خصوصی را برای ایفای نقش در صنعت نساجی و اسکراپ ایران دعوت کنیم.

خبر مرتبط نخست‌وزیر جدید بنگلادش مشخص شد

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر بنگلادش در انتخابات پارلمانی که توسط حزب اصلی اپوزیسیون تحریم شده بود برنده شد و دو دهه است که در قدرت مانده است.

وی همچنین با بیان اینکه بنگلادش از بزرگترین خریداران قیر در دنیا است، افزود: پیش از وضع تحریم‌ها بخش عمده قیر مورد نیاز از طریق ایران تامین می‌شد اما در حال حاضر از کشورهای دیگری این مهم انجام می‌شود که علاقه‌مندیم دوباره این تجارت با ایران برقرار شود.

سفیر بنگلادش در ایران، با اشاره به شمار بنگلادشی های ساکن ایران، گفت: متاسفانه شاهد ورود غیرمجاز جمعی از بنگلادشی‌ها به ایران هستیم و در زمینه مقابله با این پدیده نیز آمادگی کامل برای همکاری داریم.

استاندار هرمزگان: آمادگی استفاده از تجربیات بنگلادش در صنعت نساجی و اسکراپ هستیم

استاندار هرمزگان نیز در دیدار با اشاره به پیشرفت بنگلادش در صنعت نساجی، گفت: آمادگی داریم از تجربیات بنگلادش در صنعت نساجی و اسکراپ استان استفاده کنیم.

مهدی دوستی با ابراز خرسندی از رشد اقتصادی بنگلادش در 2 دهه گذشته و توسعه محقق شده در صنعت نساجی و اسکراپ این کشور، افزود: هرمزگان و کشور بنگلادش به لحاظ فرهنگی، جغرافیایی و ژئوپلیتیک، روابط نزدیکی دارند که علاقه‌مند هستیم در حوزه‌هایی مانند پرورش میوه‌های گرمسیری و نساجی همکاری‌های مشترکی را داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه پیش زمینه های صنعت نساجی از جمله مواد اولیه نفتی، پتروشیمی و مزارع حاصل خیز در هرمزگان وجود دارد، گفت: در ابتدای راه برای ایجاد و توسعه صنعت نساجی هستیم و برنامه‌های بزرگی را برای توسعه این حوزه در نظر داریم که امیدواریم بتوانیم از تجربیات کشور بنگلادش در بخش‌های کشاورزیِ مرتبط با این صنعت و همچنین در بخش پلتفرم‌های ریسندگی، بافندگی و دوخت استفاده کنیم.

وی، با اشاره به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی واحدهای نساجی استان ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بنگلادشی برای سرمایه‌گذاری در این واحدها افزود: تخفیف ها و مشوق های این صنایع در ایران به ویژه کمبودها در حوزه مالیاتی را می توان امتیازات مهمی برای سرمایه گذاری برشمرد.

دوستی، با اشاره به توسعه‌یافتگی زنجیره اسکراپ - اوراق کردن کشتی‌های قدیمی و فرسوده - در کشور بنگلادش، تاکید کرد: استان هرمزگان هم افزون بر 2.5 میلیارد دلار کشتی و شناور در صف اسکراپ دارد و آمادگی داریم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی بنگلادش در این حوزه نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پالایشی، صنعتی و معدنی هرمزگان، گفت: وجود 2 منطقه آزاد قشم و کیش در استان هرمزگان می‌تواند در توسعه روابط تجاری بین بنگلادش و ایران موثر باشد.

استاندار هرمزگان همچنین در این نشست بر لزوم تشکیل کارگروه‌های مشترک جهت ساماندهی اتباع غیرمجاز بنگلادشی در استان تاکید کرد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
بنگلادش به دنبال ارتقای ارتباط تجاری با ایران است 2
بنگلادش به دنبال ارتقای ارتباط تجاری با ایران است 3