یک‌شنبه 1 مهر 1403

به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - زهرا صحراکار، دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: بعد از انقلاب اسلامی در تبیین مبانی آن به عنوان انقلابی که حرف‌هایی غیر از انقلاب شرق کمونیست و غرب لیبرالیسم تولید می‌کند ضعیف عمل کرده‌ایم؛ و این باعث شده است تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های ما برای نسل‌های بعد قابل درک نباشد. مسئله حجاب یک چالش تحمیل شده به مردم و کشور...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - زهرا صحراکار، دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: بعد از انقلاب اسلامی در تبیین مبانی آن به عنوان انقلابی که حرف‌هایی غیر از انقلاب شرق کمونیست و غرب لیبرالیسم تولید می‌کند ضعیف عمل کرده‌ایم؛ و این باعث شده است تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های ما برای نسل‌های بعد قابل درک نباشد. مسئله حجاب یک چالش تحمیل شده به مردم و کشور می‌باشد، یعنی برای مسئله سازی آن برنامه ریزی شده است. هم نیرو‌های مسلح و هم نهاد‌های فرهنگی باید به این حربه‌ها نهایت دقت را داشته باشند. به طور مثال سند چشم انداز در قالب طرح نور داریم، اما سند راهبردی هم باید لحاظ شود که یکی از مواردی که باید در سند راهبردی لحاظ شود آموزش و آداب پیاده سازی طرح نور می‌باشد. ما به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم. یک بحث جدی نسبت به اقدام فرهنگی و اقدام انتظامی هم این می‌باشد که در مسئله حجاب میخواهیم اقدام فرهنگی کنیم و برای اینکه جواب بدهد نیاز به اقدام انتظامی هم داریم. اما در این امر اشتباه روشی داریم! در قرآن کریم یک گروه به عنوان ذائقه سازان یا مترفین داریم که شروع کننده فتنه‌ها هستند. برای مثال طرح امر به معروف و نهی از منکر برای اجرا، جامعه خود را رده‌های میانی مردم قرار میدهند در صورتی که ذائقه در جایی دیگر شکل گرفته است و حالا اگر منعی صورت بگیرد تقابل ایجاد می‌شود. باید ساز و کاری برای نظارت وضع روی مترفین و ذائقه سازان اعمال شود. مثال آن خانه‌ی هنرمندان مربوط به سلبریتی‌ها مسئله‌ی حجاب در وهله‌ی اول باید فرهنگ سازی شود بنابراین نهاد‌های فرهنگی به عنوان سنگر اول برای مبارزه و اصلاح باید همکاری لازم را داشته باشند. از شما خواهشمندیم در صورت عدم همکاری نهاد‌های فرهنگی مربوطه معرفی بفرمایید تا ان شاءالله از جانب تشکل‌ها پیگیری و مطالبه صورت گیرد. مورد بعد فاصله‌ی بین این ارگان‌ها و نهاد و مردم است. عدم روایت درست و پوشش رسانه‌ای مناسب باعث خواهد شد که شبکه‌های معاند سوءاستفاده کرده و حرف خود را به جامعه تحمیل کند. در آخر بحث تسهیل گری حاکمیت در موضوع پوشش میباشد که متاسفانه این امر مغفول مانده است. باید توجه داشت که اگر قانون گذاری صورت می‌گیرد باید ابزار و بستر و شرایط را هم فراهم کرد. مسئله‌ی حجاب مسئله‌ی فرهنگی است، چه سیاست گذاری‌های فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده است؟

* انتشار یادداشت‌ها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.