یک‌شنبه 17 تیر 1403

بیت کوین ریخت؛ صف تتر شلوغ شد / طلا و سکه در سرازیری / بازار پیشواز انتخابات رفت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بیت کوین ریخت؛ صف تتر شلوغ شد / طلا و سکه در سرازیری / بازار پیشواز انتخابات رفت

اقتصادنیوز: بازار امروز شاهد روند کاهشی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است، قیمت دلار هم امروز در دامنه محدود نوسان داد.

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز‌، بازار طلا و ارز آخرین روز کاری هفته را در حالی سپری کرده است که قیمت ها نسبت به روز گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفتند و بازار با تقویت جناح کاهشی به استقبال تعطیلات پایان هفته و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری رفت. روندی که معامله گران بازار دو نقطه نظر درباره آن دارند.

گروهی معتقدند انتخابات ریاست جمهوری 1403 و ریسک سیاسی عامل نوسان قیمت ها در بازار امروز شده است و برخی دیگر هم نوسان بازار را ناشی از کمبود عرضه می دانند که خود از دو موضوع نشات گرفته است. اول، کاهش میزان فروش در بازار و دوم، خبری که از هفته گذشته درباره تحریم برخی صرافی ها و شرکت ها توسط آمریکا در بازار دست به دست شد و بر نقل و انتقالات ارزی تاثیرگذار بود.

نوسان قیمت دلار در محدوده رنج

امروز در جریان معاملات بازار قیمت دلار نسبت به روز گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرد و با نوسان محدود در دامنه رنج، 60 هزار و 500 تومان نرخ گذاری و معامله شد. همچنین قیمت درهم در جریان معاملات امروز در محدوده 16 هزار و 600 تومان نوسان داد.

معامله گران عامل بازگشت قیمت ها در بازار ارز و تغییر روند آن از صعود به نزول را ناشی از دخالت بازارساز و تزریق سنگین او می دانند که توانسته تا حدود زیادی قیمت دلار را از سقف دور کند؛ چرا که دلار که تا روزهای پایانی خرداد در محدوده 58 تا 59 هزار تومان نوسان داده بود؛ از 31 خرداد، از این بازه خارج شد و مسیر صعودی را در پیش گرفت. اسکناس آمریکایی روز یکشنبه 10 تیر سقف موقت را به ثبت رساند و پس از آن با عقب نشینی از این سقف، در محدوده فعلی قرار گرفت.

تتر و بیت کوین به هم رسیدند

بازار رمزارزها اما روندی متفاوت با بازار ارز را تجربه کرد و قیمت تتر به 61 هزار و 900 تومان رسید. این رمزارز که روز گذشته با کاهش بازار همراهی کرد و تا 61 هزار و 200 تومان هم پایین آمده بود؛ در ادامه معاملات از این مرز حمایت کرد. قیمت تتر امروز در نیمه اول معاملات با افزایش تا 61 هزار و 900 تومان هم بالا رفت اما در عبور از این مرز ناکام ماند تا شکاف قیمت آن با دلار به بیش از هزار تومان برسد.

گروهی از معامله گران رشد امروز تتر را به ریزش سنگین بیت کوین ربط می دهند؛ این دسته معتقدند با ریزش بیت کوین تقاضا برای تبدیل این رمزارز به تتر در بازار رشد داشت و فشار تقاضا قیمت تتر را افزایش داد.

قیمت طلا و سکه پایین آمد

بازار طلا و سکه هم امروز شاهد ثبت نوسان کاهشی قیمت ها در مقایسه با روز سه شنبه بود، امروز ارزش هر سکه امامی در بازار به 42 هزار و 500 رسید و در سایت اتحادیه طلا و جواهر هم قیمت این فلز گرانبهای داخلی را 42 هزار و 700 تومان اعلام کرده است.

همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار در جریان معاملات امروز به سه میلیون و 497 هزار و 400 تومان رسید و طلای آبشده هم در مسیر نزولی حرکت کرد و 15 میلیون و 130 هزار تومان قیمت خورد. نکته جالب توجه درباره معاملات امروز بازار، کاهش قیمت کمتر طلا و سکه از دلار بود که به عقیده معامله گران از افزایش حدود 40 دلاری قیمت اونس طلا در بازار جهانی نشات گرفته است.

ثبات قیمت دلار در بازار رسمی

در بازار رسمی هم قیمت دلار و درهم به مانند روز گذشته ثابت و بدون تغییر است. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، 46167 تومان قیمت خورد. حواله دلار هم در کانال 43 هزار تومان ماندگار و 43106 تومان قیمت خورد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 49857 تومان رسید و حواله یورو هم 46552 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران، درهم امارات هم امروز 12571 تومان خرید و فروش شد و حواله آن هم 11737 تومان قیمت گذاری شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
بیت کوین ریخت؛ صف تتر شلوغ شد / طلا و سکه در سرازیری / بازار پیشواز انتخابات رفت 2