سه‌شنبه 17 مهر 1403

بیش از نیمی از گندم استان زنجان در خدابنده تولید می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از نیمی از گندم استان زنجان در خدابنده تولید می‌شود

زنجان - ایرنا - فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه بیش از نیمی از محصول راهبردی گندم استان زنجان در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: بر اساس پیش بینی ها در سال زراعی جاری 200 هزار تن گندم از مزارع خدابنده برداشت می شود.

ایبو بیگدلی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیگیری آموزش‌های ترویجی کشاورزی، رعایت موارد علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آبیاری و کود دهی به موقع، مبارزه با علف های هرز و شرایط مطلوب آب و هوایی در سال زراعی جاری از عوامل افزایش تولید گندم است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری با میزان افزایش نرخ تورم فاصله زیادی ندارد، اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل فاصله قابل توجه بین خرید تضمینی گندم با نرخ تورم، گندم تولیدی از چرخه تولید انحراف پیدا می‌کرد و این محصول راهبردی از چرخه مصرف انسانی خارج می شد و با قیمتی به مراتب بالاتر به مصارف دیگر می‌رسید. فرماندار خدابنده از کشاورزان خواست محصول گندم خود را به مراکز خرید مجاز تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با سامانه‌ای که برای ثبت حمل و نقل بار گندم طراحی و راه‌اندازی می‌شود، امکان قاچاق و خروج غیرقانونی این محصول راهبردی ممکن نخواهد بود.

بیگدلی گفت: از کل مساحت شهرستان که پنج هزار و 151 کیلومتر مربع است، 359 هزار هکتار زمین های کشاورزی و 150 هزار هکتار نیز مراتع و اراضی ملی است.

شهرستان خدابنده با 165 هزار نفر جمعیت در 85 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان امسال بیش از 308 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

با توجه به بارش های خوب در استان، پیش بینی می شود امسال بیش از 430 هزار تن گندم در زنجان تولید شود.

بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در سال زراعی گذشته نیز (مهر 97 تا مهر 98) بالغ بر 430 هزار تن گندم در این استان تولید شد.

*س_برچسب‌ها_س*