دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

بیش از 10 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان فامنین سمپاشی شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 10 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان فامنین سمپاشی شده است

همدان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از سمپاشی بیش از 10 هزار و 500 هکتار از اراضی زیرکشت غلات این شهرستان در مرحله پوره آفت سن خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان، منصور خزایی گفت: در راستای حفظ محصولات راهبردی گندم و جو، تثبیت امنیت غذایی و رصد و پایش مزارع غلات، کارشناسان شبکه مراقبت شهرستان فامنین در روستاها حاضر شده و اطلاع رسانی لازم برای افزایش اطلاع و دانش کشاورزان، دهیاران، اعضا شوراها، سمپاشداران و مددکاران ترویجی را انجام می دهند.

وی افزود: اطلاع رسانی از طرق مختلف نصب بنر در محل مدیریت، فضای مجازی و کانال‌هایی اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام شده و در یک ماه گذشته طرح سمپاشی علیه آفت پوره سن در سطح 10 هزار 500 هکتار از اراضی غلات آبی و دیم شهرستان فامنین انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خاطرنشان کرد: با توجه به فرصت محدود باقیمانده برای سمپاشی مزارع غلات، پایش و رصد مزارع غلات آلوده و اطلاع رسانی به تولید کنندگان با قید فوریت در دستور کار شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان فامنین قرار دارد.

خزایی اظهار داشت: سمپاشی مزارع باید قبل از تخم ریزی سن مادر انجام گیرد تا از میزان تراکم زیاد در پوره سن جلوگیری شود.

وی گفت: علف های هرز از جمله عوامل محدود کننده تولید و رقیب سختی در جذب آب و مواد غذایی برای غلات به شمار می روند به همین دلیل در سه هزار و 193 هزار هکتار از اراضی غلات شهرستان فامنین سمپاشی علف های هرز نیز انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین افزود: به همین منظور و برای بهبود تولیدات کشاورزی، مبارزات موثری در مراحل آفت سن مادر و پوره سن غلات در این شهرستان اجرایی شده که همچنان تداوم دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان فامنین با 40 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های ده‌گانه استان همدان است که در شمال شرق این استان واقع شده‌است.

بخش کشاورزی 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

برچسب‌ها