سه‌شنبه 17 مهر 1403

بیمه اجتماعی روستاییان ضامن تامین معیشت پایدار و کاهش مهاجرت به شهرها است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیمه اجتماعی روستاییان ضامن تامین معیشت پایدار و کاهش مهاجرت به شهرها است

زنجان - ایرنا - مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان گفت: بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر ضامن تامین معیشت پایدار برای بیمه شدگان در جوامع روستایی است و نقش مهمی در فقر زدایی و کاهش مهاجرت به شهرها دارد.

علی عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت پانزدهمین سال تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در کشور افزود: فعالیت این صندوق بر اساس تکالیف قانونی مبتنی بر اصل 29 قانون اساسی و نیز قانون ساختار نظام رفاه و تامین اجتماعی از سال 1384 آغاز شده است.

وی ادامه داد: وظیفه و رسالت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تحت پوشش قرار دادن افرادی از جامعه روستایی است که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

عباسی با بیان اینکه در زمان حاضر بر اساس پایش انجام شده، حدود 127 هزار نفر از جمعیت روستایی استان زنجان تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای قرار ندارند، گفت: هم اکنون 43 هزار و 177 نفر از جامعه هدف در این استان، بیمه پرداز صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.

وی افزود: هم اکنون سه هزار و 570 نفر نیز در استان از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مستمری بازنشستگی، فوتی و از کار افتادگی دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر 346 هزار نفر است که این میزان 38 درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه افراد ساکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند عضو صندوق بیمه روستاییان کشاورزان و عشایر شوند، ادامه داد: رانندگان برون شهری ساکن در روستاها و شاغلان در صنایع دستی نیز می‌توانند در عضویت صندوق قرار گیرند.

عباسی میزان حق بیمه پرداختی در صندوق را در هشت سطح درآمدی عنوان کرد و افزود: مبلغ حق بیمه واریزی از 390 هزار تومان تا 840 هزار تومان در سال را شامل می شود که بیمه شدگان همین مبالغ را نیز می توانند در 2 تا 4 قسط پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو سوم حق بیمه در این صندق برای بیمه شدگان از سوی دولت پرداخت می شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان گفت: ضریب نفوذ بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این استان 33.5 درصد بوده که میانگین کشوری در این شاخص 20 درصد است.

*س_برچسب‌ها_س*