دوشنبه 9 مهر 1403

تاثیر اظهار نظرهای غیر کارشناسی بر قیمت دلار

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
تاثیر اظهار نظرهای غیر کارشناسی بر قیمت دلار

قطع به یقین در این ترورها واین جنگی که وجود دارد یک طرف قضیه بنا به آن آرمان هایی که ما داریم مربوط به ایران است و ما را نیز در این موضوع درگیر کرده است و تاثیر آن در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بیشتر خواهد بود و اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

حرکت های رژیم جعلی صهیونیستی نه تنها به خودی خود محکوم است بلکه می طلبد جامعه جهانی نیز این حرکات را محکوم کند، چرا که اگر محکومیتی در آین خصوص صورت نگیرد احتمال افزایش این تنش ها و کشتارها وجود دارد و حتی احتمال گسترش آن به کشور های دیگر نیز سرایت کند که می تواند عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد. چه بسا در صورت ادامه این روند می تواند به جنگ های ویرانگری در منطقه تبدیل شود.

بدتر از آن این است که نخست وزیر این رژیم نامشروع در مقری اقدام به سخن پراکنی کرد و جامعه جهانی را زیر سوال برد و کشور ها را به تمسخر گرفت، قدرت ها و حتی غیر قدرت ها. دقیقا در پشت تریبونی که باید همه کشور ها به صلح بیاندیشند ترویج خشونت، ترور، قتل عام وتحقیر کشورهایی که در جهان ادعای صلح و ثبات دارند بود.

برای تنبیه این رژیم قاتل باید اقدام فوری صورت گیرد چرا که اگر سازمان ملل به وظایف خود در این راستا عمل نکند بنظر من در آینده سازمان مللی هم وجود نخواهد داشت.

برای اینکه این اتفاق نیفتد و سازمان ملل بتواند پاسخگوی این انتظارات مردم جهان که دنبال صلح و ثبات هستند باشد ضروری است در رویه های ساختار شوای امنیت و سازمان ملل تجدید نظر گردد.

نکته مهم این است که معمولا اتفاقات نا مبارک و ناخواسته در کشورهای مختلف روی اقتصاد و فرهنگ تاثیر گذار است واگر ابعاد این اتفاقات بیشتر شود تاثیری بیشتر از اتفاقات منحصر به یک کشور خواهد داشت.

قطع به یقین در این ترورها واین جنگی که وجود دارد یک طرف قضیه بنا به آن آرمان هایی که ما داریم مربوط به ایران است و ما را نیز در این موضوع درگیر کرده است و تاثیر آن در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بیشتر خواهد بود و اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به سلطه دلاری که در جهان وجود دارد این موضوع در کشور ما بیشتر نمایان خواهد شد و تغییرات نرخ دلار بیشتر خود را نمایان خواهد کرد.

این یک بخشی است که خواسته و ناخواسته در جنگ ها روی کشورهای درگیر تاثیرمستقیم یا غیر مستقیم نسبت به کشور های دیگر خواهد گذارد. این موضوع یک چاره اندیشی اصولی می خواهد که کشور ما نیز بتواند در چنین حوادثی با مدیریت صحیح و علمی تاثیرت آن را روی زندگی و معیشت مردم کاهش دهد.

بخش دیگر مربوط به اظهار نظرها است که متاسفانه شاهد اظهار نظر های غیر کارشناسی در زمینه های مالی و ارزی هستیم که بخشی به افرادی برمیگردد که موضوع اصلا به آنها مربوط نمی شود، کارشناسانی که سررشته خوبی ندارند و با اظهار نظر های خود بازار ارز و طلا را دچار تلاطم می کنند.

بخش دیگر نیز به منابع رسمی یا شخصیت های سیاسی برمی گردد که گاهی به صورت حساب شده و گاهی به صورت حساب نشده مسائل واتفاقات موجود را مطرح می کنند که این خود به تلاطم بیشتر و نامتقارن تغییرات در قیمت ارزها دامن می زند.

در حال حاضر شاهدیم برخی مسئولین دولتی بدون اینکه به عواقب گفته خود توجه داشته باشند اظهار نظرهایی می کنند که انتظار می رود بجای اینکه آرامش را به بازار حاکم کنند باعث بی اعتمادی و تلاطمات می شوند.

در مجموع اینکه در دولت باید یک موضع مشخصی در مورد اظهار نظرها باید صورت گیرد تاهر نقطه نظری که به تنهایی به ذهن دولتی ها می رسد مطرح نکنند و از کانالی مطرح شود که از به هم ریختگی جلوگیری کند.

قطع به یقین ادامه داشتن چنین کشتار و جنگی منهای عوارض انسانی به کشور ها و گروه های درگیر این موضوع لطمه وارد خواهد کرد، از جمله کشور ما. مسلما ادامه داشتن این در گیری ها در نرخ ارز و مسائل مالی تاثر گذار خواهد بود و آثاز منفی به دنبال خواهد داشت، مگر اینکه دولت بتواند با یک روش های علمی و منطقی جلوی این افزایش سرسام آور و غیر معقول را بگیرد.

ما باید با این فرض که این جنگ رژیم صهیونیستی برای مدت ها ادامه پیدا خواهد کرد استراژی خودمان را در مورد این موضوع در دولت مشخص کنیم و برنامه ای هم برای کوتاه مدت بودن این شرایط نیز داشته باشیم، البته برنامه ها مشخص است و فکر می کنم آثار منفی نداشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم

212

کد خبر 1964534