جمعه 10 فروردین 1403

تاثیر یک کپسول گیاهی در رفع اختلالات خواب زنان یائسه

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تاثیر یک کپسول گیاهی در رفع اختلالات خواب زنان یائسه

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک مطالعه تاثیر مصرف کپسول عصاره برگ ریحان را بر اختلالات خواب زنان یائسه بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، خواب نیاز اساسی برای بدن و امری حیاتی و ضروری در زندگی انسان‌ها است. انسان‌ها حدود یک‌سوم از زمان زندگی خود را در خواب سپری می‌کنند. خواب فرآیندی پویا، سازمان‌یافته و زمان استراحت برای مغز و بدن است که در آن هوشیاری به طور نسبی کاهش یافته و منجر به تجدید قوای جسمی و روحی می‌شود.

اختلالات خواب عارضه مهمی در زنان یائسه است و علاوه بر تحمیل بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، بر سلامت فرد وکیفیت زندگی هم تاثیر منفی می‌گذارد و سبب بروز بسیاری از مشکلات جسمی، روحی و روانی برای آنان می‌شود. به همین دلیل باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود.

گیاه ریحان ارزان و به سهولت در دسترس است و در مطالعات انجام شده و در کتب معتبر گیاهان دارویی عوارضی برای ریحان ذکر نشده است. با وجود برخی مطالعات گیاهان دارویی برای بهبود کیفیت خواب زنان یائسه، مطالعه ای در رابطه با تاثیر کپسول خوراکی عصاره برگ ریحان بر کیفیت خواب این گروه از زنان انجام نشده است. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه، تاثیر مصرف این کپسول گیاهی را بر کیفیت خواب زنان یائسه بررسی کردند. در این مطالعه برای بررسی کیفیت خواب از پرسش‌نامه استفاده شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف کپسول عصاره ریحان می‌تواند سبب بهبود کیفیت خواب شود. بر همین اساس پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که می‌توان از این کپسول به عنوان یک داروی گیاهی موثر در بالین و حیطه سلامت و بهداشت با کمترین عوارض جانبی، در جهت بهبود خواب زنان یائسه، استفاده کرد.

این محققان با توجه به اثرات مثبت کپسول عصاره برگ ریحان بر کیفیت خواب زنان یائسه، دسترسی آسان به آن، مقرون به صرفه بودن و همچنین نداشتن عوارض نامطلوب داروهای شیمیایی؛ استفاده از آن را برای بهبود کیفیت خواب زنان در دوران یائسگی توصیه می‌کنند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر کپسول خوراکی عصاره برگ ریحان بر کیفیت خواب زنان یائسه» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و فاطمه زهرا کریمی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجری اصلی این طرح بوده است.

انتهای پیام