پنج‌شنبه 14 تیر 1403

تامین آب پایدار با اجرای طرح آبرسانی به رفسنجان از خط صنعت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تامین آب پایدار با اجرای طرح آبرسانی به رفسنجان از خط صنعت

سخنگوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با بهره برداری از فاز اول طرح آبرسانی به شهر رفسنجان و کرمان، منابع آبی پایدار از خط صنعت برای شهر رفسنجان فراهم شد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر صابری، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، اظهار داشت: با وجود ابربحران کم آبی در استان کرمان، انتقال آب از خلیج فارس به این استان که بسیار سخت می‌نمود، با تلاش متخصصان کشور رنگ واقعیت به خود گرفت. کلنگ اجرای این پروژه در بهمن ماه سال گذشته، به زمین خورد و اینک فاز نخست آن که آبرسانی به شهر رفسنجان است، با تلاش و اهتمام شبانه روزی به سرانجام رسید که با ادامه این طرح و در فاز بعد، این خط لوله به کرمان خواهد رسید.

وی افزود: خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان (خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اجرایی شده که این خط در نهایت به میزان 30 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز این شهرها را تامین می کند.

صابری با تاکید بر اینکه فاز اول این طرح علیرغم تمامی صعوبت ها و پیچیدگیهای فنی و اجرایی در مدتی کمتر از 9 ماه به سرانجام رسید، گفت: در این مرحله 35 کیلومتر خط لوله به اقطار 1000، 1600 و 2000 میلی متر با همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت به اجرا رسیده و هم اکنون مردم شریف رفسنجان از نعمت آب پایدار برخوردار هستند.

وی با اشاره به پایداری منابع آبی حاصل از این طرح گفت: منابع آبی تخصیص یافته از این طرح از محل خلیج فارس تامین می‌شود که پس از شیرین سازی وارد خط لوله شده و به دست مصرف کننده می‌رسد. بنابراین این آب از یک پایداری بالایی برخوردار بوده و اجرای آن به حفظ منابع آب زیرزمینی منطقه نیز کمک خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: تغییر اقلیم و خشکسالی چند سال اخیر و افت سطح منابع آب زیرزمینی در استان کرمان از یکسو و رشد جمعیت منطقه از سوی دیگر، منابع آب را با محدودیت جدی مواجه کرده که با اجرای اینگونه طرحهای بزرگ و استراتژیک از شدت آن کاسته خواهد شد.