یک‌شنبه 22 مهر 1403

تامین آب 220 هکتار از اراضی پایاب سد ورقه چاراویماق

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین آب 220 هکتار از اراضی پایاب سد ورقه چاراویماق

مراغه - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق از آبگیری سد «ورقه» در این شهرستان خبر داد و گفت: با آبگیری این سد، چاراویماق پس از سال ها از خشکسالی نجات می یابد و آب 220 هکتار از اراضی پایاب سد تامین شد.

ناصر نوروزی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: سد خاکی ورقه در سال 1364 از سوی جهادگران جهادسازندگی احداث و به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: این سد با ظرفیت مخزن یک میلیون مترمکعب و با منبع تامین آب از رودخانه شورجه چای با هدف تامین آب 220 هکتار از اراضی در پایاب این سد احداث شده است. وی اضافه کرد: در سال های اخیر با توجه به خشکسالی ها و کمبود بارش ها و همچنین تخریب و فرسودگی کامل آب آور، سد ورقه به طور کامل خشک شده بود که در سال 97 با برنامه ریزی و پیشنهاد کارشناس مسوول آب و خاک جهادکشاورزی استان و با موافقت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان، کانال آب آور سد ورقه با اعتباری نزدیک به 75 میلیون تومان مرمت و بازسازی شد.

مدیر جهادکشاورزی چاراویماق افزود: اجرای این طرح کم هزینه و در عین حال حیاتی موجب شد پس از سال ها شاهد پرآبی سد ورقه باشیم. نوروزی گفت: این کانال با اعتبارات دولتی از بخش مدیریت بحران مرمت و بازسازی شده و نیازمند نگهداری و لایروبی است که این امر همت و همکاری کشاورزان منطقه را می طلبد. وی از سرریز شدن سد ورقه خبر داد و گفت: کشاورزان در اراضی پایاب سد باید نسبت به استفاده بهینه از آب اقدام کنند و ضروریست مدیریت منابع آب شهرستان چاراویماق در خصوص تشکیل تعاونی آب بران اقدام کند.

وی گفت: با تشکیل تعاونی آب بران بهره برداران و کشاورزان منطقه به خوبی از آب موجود بهره مند می شوند.

وی از امور آب شهرستان درخواست کرد تا با توجه به حجم آب پشت سد نسبت به نصب علایم هشدار دهنده و تابلوهای شنا ممنوع اقدام کند. چاراویماق یکی از شهرستان های الگوی اقتصاد مقاومتی، دارای 2 بخش به نام های مرکزی (شامل دهستان های چاراویماق مرکزی، چاراویماق جنوب غربی، ورقه و قوری چای شرقی) و شادیان (شامل دهستان های چاراویماق شرقی و چاراویماق جنوب شرقی)، یک نقطه شهری به نام قره آغاج و 248 آبادی است.

این شهرستان با حدود 31 هزار نفر جمعیت در 150 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*