یک‌شنبه 27 خرداد 1403

تامین برق در تابستان / منتظر خاموشی باشیم؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
تامین برق در تابستان / منتظر خاموشی باشیم؟

تامین برق صنایع در فصل گرم سال یکی از موضوعات همیشگی و مورد بحث بوده است.

با نزدیک شدن به فصل گرما، تامین برق صنایع به دلیل مصارف خانگی، کاهش پیدا می کند. اما ویا قرار است در تابستان امسال صنایع بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

در نشست مشترکی که با حضور مدیران ارشد وزارتخانه های نیرو و صمت در شرکت توانیر برگزار شد، این دو نهاد بر سر تامین برق پایدار صنایع با همکاری سایر مشترکان در 4 ماه گرم امسال توافق کردند.

این نشست با حضور همایون حایری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل و تعدادی از معاونان شرکت توانیر از یک سو و تنی چند از معاونان و مدیران ارشد وزارت صمت و با هدف بررسی برآورد نیاز مصرف برق و قابلیت تامین آن با وجود ناترازی، در جهت حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور و تامین برق پایدار صنایع برگزار شد.

رجبی مشهدی در این رابطه گفت: در این جلسه مقرر شد تا وزارتخانه های نیرو و صمت با هدف تامین برق پایدار و نیز تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» حداکثر همکاری و هم افزایی را با یکدیگر داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد تا دو وزارتخانه با تشکیل کارگروه مشترک و تشکیل جلسات منظم تا نیمه خرداد اولویت‌های خود را در جهت تحقق دو هدف ذکر شده به صورت عملیاتی مطرح کرده و نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند و در هر زمان حداکثر انرژی قابل تحویل در اختیار صنایع قرار گیرد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، براساس تفاهم انجام شده در این نشست، محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع نسبت به سال گذشته با تفاهم طرفین کاهش یافته و در عین حال برنامه مدیریت مصرف برق تمامی صنایع همچون سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه مشترک به مشترکان و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد.

رجبی مشهدی اضافه کرد: در این نشست همچنین مقرر شد پس از اتمام ابلاغ مشترک برنامه مدیریت مصرف صنایع؛ کارگروه مذکور با تشکیل جلسات هفتگی بر روند اجرای برنامه‌ها نظارت داشته باشند.

برنامه‌ریزی لازم به منظور مدیریت مصرف سایر بخش‌های غیر از صنایع نیز از مصوبات این نشست بود که مدیرعامل شرکت توانیر در این خصوص گفت: مقرر شد برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع و پیامدهای آن با تدوین بسته‌های محتوایی مناسب به مردم اطلاع رسانی شود تا مشارکت حداکثری لازم در زمینه مصرف بهینه برق تحقق یابد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان تهران افزود: به‌طورکلی به علت تغییر فرهنگ مصرف و استفاده از کولرهای گازی پیک‌بار شبکه سراسری در ایام گرم سال 31000 مگاوات افزایش‌یافته است و برای کنترل بار شبکه سراسری و جلوگیری از خاموشی‌های بی‌برنامه نا گریز به سهمیه‌بندی هستیم.

قیاسی با اشاره به‌پیش بینی برنامه‌ها و راهکارهای انگیزشی و تشویقی مختلف جهت مشارکت مشترکان بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خانگی، عمومی - اداری و تجاری و مشترکان دارای مولدهای خود تأمین در طرح‌های پیک سایی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه در بخش صنایع و کشاورزی تلاش کرده‌ایم پیش از آغاز دوره اوج مصرف برق با عقد تفاهم‌نامه مساعدت مشترکان را برای مدیریت بار جلب کنیم و جا دارد که از همه همکارانم در مناطق 22گانه به جهت فعالیت‌های گسترده در راستای اطلاع‌رسانی لازم به مشترکان تسریع در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و ثبت آنها در سامانه سمپ کشوری قدردانی کنم.