یک‌شنبه 15 مهر 1403

تاکنون هیچ علمی از علوم دانشگاهی را اسلامی نکرده‌ایم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تاکنون هیچ علمی از علوم دانشگاهی را اسلامی نکرده‌ایم

مشهد عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تاکنون هیچ علمی از علوم دانشگاهی را نتوانستیم اسلامی کنیم، حوزه و دانشگاه در کنار هم شعاراً بسیار مطلوب اما موضوعا با هم متفاوت هستند.

مشهد عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تاکنون هیچ علمی از علوم دانشگاهی را نتوانستیم اسلامی کنیم، حوزه و دانشگاه در کنار هم شعاراً بسیار مطلوب اما موضوعا با هم متفاوت هستند.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما تا کنون نتوانستیم هیچ علمی از علوم دانشگاهی را اسلامی کنیم، حوزه و دانشگاه در کنار هم شعاراً بسیار مطلوب اما این دو نهاد موضوعا با هم متفاوت هستند هر دو در مسیر موازی در حال فعالیت هستند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیان طرح وحدت حوزه و دانشگاه سابقه سیاسی دارد، در اوایل انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه با اتحاد، در کنار هم و دوشادوش در جهت براندازی رژیم شاهنشاهی فعالیت داشتند.

وی افزود: در این بین نقاط اشتراک زیادی بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها وجود دارد زیرا که هر دو مرکز فرهنگی هستند و کار علمی و پژوهشی و تحقیقی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام میبدی بیان کرد: اگر بخواهیم در مورد وحدت حوزه و دانشگاه سخن بگوییم ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که این دو نهاد در چه چیزی باید وحدت کنند؟! در مقطعی مبحث ادغام حوزه و دانشگاه پیش آمد که به نظر من این کار نه ممکن است و نه مطلوب زیرا این دو نهاد فرهنگی موضوعاً با هم فرق می‌کنند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در حوزه، علوم دینی و خط قرمزهایی همچون خداوند و پیامبر و سنت که باید بر اساس اصول الهی اجتهاد و عمل شود تدریس می‌شود اما در دانشگاه موضوع اصلی علوم مربوط به زندگی روز بشر است، دانش تجربی، علم و استدلال به صورت تخصصی تدریس می‌شود.

وی گفت: اگر منظور از وحدت ادغام دو نهاد علمی باشد امکان پذیر نیست، اگر علوم مشترک شود، نمی‌شود، استاد حوزه بیاید دانشگاه استاد دانشگاه برود حوزه امکان پذیر نیست، در حوزه‌ها علم فقه و اصول و تفسیر قرآن تدریس و در دانشگاه علوم تخصصی چون شیمی، فیزیک، پزشکی و... درس می‌دهند.

حجت الاسلام میبدی بیان کرد: به طور مثال طرح اقتصاد اسلامی بسیار تاکید شده با اینکه در اسلام ارزش‌های اقتصادی فراوانی داریم اما اکنون هیچیک از مسائل اقتصادی از جمله بانک‌ها و نهادهای اقتصادی ما اسلامی نیستند. به جهت اینکه اقتصاد فرمول علمی و تخصصی خاص خودش را دارد و علم جدیدی ست.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر دانشجویان تمایل داشته باشند در کنار دروس علمی، دروس حوزوی را نیز فراگیرند بسیار خوب است به طور مثال ابوعلی سینا هم پزشک بوده و هم اسلام شناس، ابونصر فارابی نیز هم موسیقی دان بوده و هم قرآن شناس اما در آن زمان همه علم‌ها در یک جا تدریس می‌شدند.