چهارشنبه 18 مهر 1403

تحقق 81 درصدی درآمدهای خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحقق 81 درصدی درآمدهای خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: درآمد مصوب استان در سال گذشته چهار هزار و 370 میلیارد ریال بود که سه هزار و 550 میلیارد ریال آن محقق شد و این معادل 81 درصد درآمدهای پیش بینی شده است.

حسن پارسی پور، شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه بیشترین درصد درآمدی مربوط به پرداخت مالیات ها است، افزود: 87.5 درصد پرداخت های مالیاتی تحقق یافته است که این امر نشانگر رشد 25 درصدی عملکرد مالیاتی در سال 98 نسبت به سال پیش از آن است.

وی با بیان اینکه پنج هزار و 519 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری ابلاغ شده است، افزود: همه این اعتبار برای توزیع هم اکنون در دسترس نیست زیرا 13 درصد آن هنوز ابلاغ نشده که در صورت ابلاغ با رعایت موارد قانونی و اولویت ها توزیع خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هزار و 419 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های استان است، افزود: میزان توزان ملی اعتبارات هزار و 679 میلیون ریال و میزان توازن استانی هزار و 697 میلیون ریال است که در برنامه ریزی های شهرستانی و پروژه های آن تعریف خواهد شد.

پارسی پور افزود: در این بین توزان ملی فقط به پروژه هایی اختصاص پیدا می کند که در قانون بودجه دارای ردیف اعتباری باشند.

وی با بیان اینکه تلاش شده در توزیع اعتبارات، براساس شاخص های استانی، سهم هر شهرستان حفظ شود، خاطرنشان کرد: در این بین شهرستان بجنورد 25.5 درصد، اسفراین 14.5 درصد، شیروان 15 درصد، مانه و سملقان 14 درصد، رازوجرگلان 10.5 درصد، فاروج 9 درصد، جاجرم 6.5 درصد و گرمه پنج درصد اعتبارات استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه پرداخت های فوق العاده مرزی، برنامه ریزی بودجه استانی در سال جاری را دشوار کرده است، افزود: از معدود استان هایی هستیم که پرداخت های فوق العاده مرزی برای آنها سنگین است، زیرا 90 درصد کارکنان اداری ما را شامل می شود.

پارسی پور افزود: اگرچه بار مالی افزایش حقوق کارکنان اداری در فروردین از محل صرفه جویی های استانی تامین شد ولی تامین این بار مالی برای یکسال، از محل این صرفه جویی ها بسیار سنگین است.

تشکیل 5 کمیسیون تخصصی برای پیگیری پروژه ها

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه پنج کمیسیون تخصصی برای پیگیری پروژه های استانی تشکیل شده، گفت: دستگاه های اجرایی باید از سطح ملی پیگیر اعتبارات باشند زیرا با اعتبارات تملک دارایی مصوب شده، جهشی در استان صورت نخواهد گرفت.

علی بیگ زاده با بیان اینکه، رویکرد استاندار برای جهش خراسان شمالی، افزایش تعامل با مقامات کشوری، انعقاد تفاهم نامه ها و کسب موافقت نامه ها است، افزود: در سال گذشته 86 مقام ملی به استان خراسان شمالی سفر داشتند و یا استاندار با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با آنان، دیدار داشته است.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*