شنبه 29 اردیبهشت 1403

تدوین اطلس پوشش گیاهی و جانوری خراسان رضوی به تصویب رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تدوین اطلس پوشش گیاهی و جانوری خراسان رضوی به تصویب رسید

مشهد - ایرنا - تدوین اطلس پوشش گیاهی و جانوری خراسان رضوی در سومین نشست اعضای شورای راهبردی پژوهش و فناوری اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به تصویب رسید.

به گزارش روز چهارشنبه اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه و مسوولان حوزه‌های فنی و تخصصی حفاظت محیط زیست استان برگزار شد گفت: اجرای برنامه‌های آمایش سرزمین بر مبنای توان اکولوژیک، شناسایی شده و ظرفیت طبیعت یک ضرورت مغفول است و اصولا مطالعات انجام شده در این خصوص به نسخه‌های کتابخانه‌ای و نه اجرایی تغییر هویت پیدا می‌کند.

تورج همتی رویکرد توسعه راهبردی آمایش سرزمین با محوریت توجه به ابعاد زیست محیطی را بسیار مهم برشمرد و افزود: اولویت‌های پژوهشی در این اداره کل بر اساس نیاز و ظرفیت طبیعی استان و با بهره‌گیری از خرد جمعی و ظرفیتهای دانشگاهی و دانش متخصصان این حوزه تعیین می‌شود و راهکار سنجی برای رفع چالش ها و معضلات زیست محیطی به صورت عملیاتی مورد توجه و تاکید است.

وی در این نشست گزارشی از طرح تدوین سند توسعه همه جانبه نگر و پایدار استان خراسان رضوی با رویکرد آمایشی و لحاظ نگرش سیستمی و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محیط زیست در جهت‌گیری توسعه در مرحله دوم را تشریح کرد و با حضور اعضای شورا، طرح پژوهشی پهنه‌بندی خطر آتش‌سوزی با هدف ارائه برنامه مدیریت ریسک و بحران در مناطق چهارگانه محیط زیست خراسان رضوی پس از بررسی و تبادل نظر اعضاء به تصویب رسید.

در این جلسه انجام مطالعات تهیه اطلس پوشش گیاهی و جانوری مناطق استان به عنوان یک ضرورت پژوهشی به تصویب اعضا رسید و مقرر شد کارگروهی متشکل از سازمانهای ذیربط، استادان دانشگاه، متخصصان و شخصیتهای حقیقی و حقوقی تأثیرگذار برای این مهم تشکیل شود.

بررسی طرح پژوهشی تعیین نیاز آبی و دبی پایه زیست محیطی اکوسیستم‌های آبی حوضه آبخیز رودخانه حفاظت شده کشف رود و نیز طرح مطالعه فلورستیک منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع رییسی نیشابور از جمله موارد پژوهشی مورد بررسی در این نشست تخصصی بود.

20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای حیات وحش در این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است.

*س_برچسب‌ها_س*