سه‌شنبه 8 آبان 1403

تراز تجاری کشور برای نخستین بار مثبت شد / قرار گرفتن اقتصاد بر روی ریل اصلی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تراز تجاری کشور برای نخستین بار مثبت شد / قرار گرفتن اقتصاد بر روی ریل اصلی

جهرمی با بیان اینکه تراز تجاری کشور برای نخستین بار مثبت شد، گفت: اقتصاد بر روی ریل اصلی قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، علی بهادری جهرمی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه خرم آباد، اظهار داشت: دولت سیزدهم از آنجایی که مالک اصلی و صاحب اصلی کشور را مردم می داند، خود را مکلف می داند به پاسخگویی و حضور در میان اقشار و اصناف و طبقات مختلف مردم در مناطق مختلف کشور نه فقط متمرکز ماندن در یک نقطه که به همین دلیل این دولت برای اولین بار در طول یک سال تمام 31 استان کشور را سفر کرد.

وی افزود: بعد از گزارشاتی که به مرکز ارسال می شد، مطالعه و بررسی صورت می گرفت ولی دولت اکتفا نکرد و گفت خود باید در استان و صحنه باشم تا مشکل و مسئله را ببینم و از پشت میز این نگاه حاصل نمی شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: وقتی صاحبان این کشور مردم هستند باید با چشم مردم به مسائل نگاه کنیم، نتیجه این 31 سفر استانی در کمتر از یک سال این شد که دولت اساسی ترین مسائل و مشکلات مناطق را از زبان خود مردم و مسئولان و با مشاهده عینی شناخت و درک کرد و توانست اولویت بندی مناسبی را قرار دهد.

جهرمی عنوان کرد: یکی از مشکلات مدیریت ما در کشور، تصمیم گیری در مرکز به جای مردم مناطق بود، دیگر مشکل این بود که کلنگی به زمین زده می شد برای اجرای این پروژه در حالی که منابع آن مشخص نبود و یکی از نتایج سفرهای استانی این بود که دولت مردمی تقریبا هیچ پروژه جدیدی را به جز در حوزه مسکن و یا اساسی را کلنگ زنی نکرد و از بین پروژه ها، اولویت هایی که روی زمین مانده بود روی آنها تمرکز کرد.

وی خاطر نشان کرد: در آزادسازی سواحل دریایی کشور دیدیم که سالها بسیاری از دستگاه ها به جای استفاده مردم، تلاش شد دیوارهای بین مردم و عده خواصی که می خواهند منافع کشور را استفاده کنند تخریب می شد و دولت در همین سفرهای استانی موضوع را دید و مهلت 20 روزه داده شد و 95 درصد سواحل اشغال شده آزادسازی شد.

سخنگوی دولت گفت: در امتداد همین مسیر امروز که در هفته دولت قرار داریم دولت گفت جشن کارمندان کشور، ارائه خدمت بهتر به مردم است، در ورودی قسمت مصلی خرم آباد میز خدمت با حضور مدیران استانی برپا شد برای اینکه در روز کارمند، شیرینی کارمند باید ارائه خدمت به مردم باشد و این صحنه نه فقط در این استان در همه استان های کشور به صورت همزمان اعضای هیات دولت در تمامی نمازهای جمعه حاضر شدند هم برای ارائه خدمت، هم برای ارائه گزارش به مردم و هم برای شنیدن مشکلات مردم و ما هم مهمان استان لرستان شدیم.

جهرمی اظهار داشت: امروز شاهدیم بعد از رکودشکنی برگزاری 31 سفر استانی، شاهد 31 سفر استانی در یک روز هستیم و این مسیر یعنی مسیر بازگشت به مردم، اکسیری است که درمان همه دردهای کشور با این اکسیر محقق می شود، کلید حل مشکلات مردم از منظر دولت سیزدهم، مردم هستند و این دولت معتقد است تنها کلیدی که حلال همه مشکلات است، نه نگاه به شرق و غرب، نه حل مشکلات به مذاکرات که در گرو بازگشت به مردم است.

وی بیان کرد: امروز شاهدیم بعد از یک سال از تغییر رویکرد در دولت و نگاه به داخل کشور، اگر به مردم برگردیم مشکل حل می شود که در سال گذشته به دلیل کرونا روزانه 700 هموطن جان خود را از دست می دادند و با اینکه نماز جمعه و هیات های مذهبی تعطیل شدند، مدارس و دانشگاه غیر حضوری و کسب و کارها و سفرها تعطیل شده بودند و معلوم است وقتی نگاه به بیرون باشد مشکل سلامت حل نمی شود و همه چیز تعطیل می شود.

سخنگوی دولت گفت: دولت با جدیت وسط میدان آمد و در عرض 100 روز 120 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور کرد و به جای نگاه محدود به همه ظرفیت ها نگاه کرد و امروز شاهدیم کسب و کارها رونق داردف نماز جمعه برقرار و سفرها محدودیت ندارد، مدارس حضور شدند و آمار مرگ و میر کرونا کاهش یافت.

جهرمی با اشاره به بخش اقتصادی افزود: شهریور پارسال تورم 12 ماهه در منتهی به شهریور حدود 60 درصد بود و این تورم در 70 سال گذشته بی سابقه بود و نه تنها تورم بی سابقه بود بلکه این تورم برای چند سال هم تکرار شده بود و به جای حمایت از صنعت و معدن و بر روی فروش محصولات نفتی سرمایه گذاری کنیم همش معطل میز مذاکره بودیم و رشد اقتصادی رخ نداد.

وی بیان کرد: میزان نقدینگی در دولت قبل به حدی بود که حجم نقدینگی به چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده بود و هشت برابر افزایش یافت که سبب تورم شد و دولت باید تدبیری می کرد و باید این وضعیت بحرانی را مدیریت می کرد و این نیازمند یک اقدام شجاعانه بود و منشاء آن از بین برود و کسری های بودجه ناشی از افزایش هزینه و نبود رشد اقتصادی، تخصیص ارز به دلال ها و واسطه ها به جای انکه در اختیار مردم قرار گیرد سبب ویرانی شده بود و باید عملیات اصلاحی صورت می گرفت.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: با این اصلاحی که صورت گرفت در همین استان لرستان تولید گندم بیش از دو برابر افزایش یافته و 120 درصد خرید تضمینی رخ داد به دلیل این که از وارد کننده گندم حمایت نشد بلکه از تولید کننده حمایت شد و اقتصاد بر روی ریل اصلی قرار گرفت.

جهرمی اظهار داشت: رشد اقتصادی امروز به حدود پنج درصد رسیده و چرخ اقتصادی شروع به چرخیدن کرد، همچنین تورم 60 درصدی18 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: هماهنگونه که مردم همراهی کردند در بیماری کرونا با واکسیناسیون عمومی، در کنترل مصرف برق توانستند موفق شوند و برای اولین بار تراز تجاری کشور را مثبت کند و صادرات کشور بیشتر از واردات شده است و همین مسیرها با همراهی دولت و ملت سبب حل مسائل اقتصادی و کنترل تورم برای این ملت و کشور دست یافتنی است.

انتهای پیام /