دوشنبه 9 مهر 1403

ترامپ، بازنده اعتراضات در آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترامپ، بازنده اعتراضات در آمریکا

تهران - ایرنا - اعتراضات به قتل جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی و نحوه برخورد ترامپ با این ماجرا جامعه آمریکا را به شدت دو قطبی کرده و پایگاه رای ترامپ را به شدت کاهش داده است.

به گزارش ایرنا اعتراضات به قتل فجیع جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور به خیزش بزرگ علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم 75 شهر آمریکا تبدیل شده است. خیزشی که عامل آن ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی و سیاست داخلی دولت ترامپ است.

دونالد ترامپ اعتراضات اخیر آمریکا را شورش و غارت نامیده است او بر خلاف دیگر روسای جمهور آمریکا که در موارد مشابه سعی در آرام کردن مردم داشتند، با سخنان خود بر آتش اعتراضات دامن زده است. ترامپ که رئیس جمهور یک دولت فدرال است، کنترل پلیس و گارد ملی در ایالتهای مختلف و شهرها را در دست ندارد، اما او تهدید کرد که در اعتراضات از ارتش و پلیس نظامی استفاده می کند موضوعی که با واکنش جدی در جامعه، سیاستمداران‌آمریکایی و حتی نظامیان ارشد این کشور داشته است.

ترامپ اولین رییس جمهوری است که خود را رییس جمهور همه آمریکایی‌ها نمی‌داند و تنها آن بخش از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است که در ماه نوامبر به نفع او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

برخورد بدترامپ با معترضان

ترامپ و رقیب‌اش جو بایدن هر دو با خانواده جورج فلوید، تلفنی گفت و گو کردند. بایدن به خانواده جورج فلوید گفته است که او برای تحقق عدالت در خصوص مرگ جورج تلاش خواهد کرد. برادر جورج فلوید اعلام کرده که ترامپ در تماس تلفنی با وی، اصلا به او فرصتی برای صحبت کردن نداده است. برادر جورج فلوید درباره گفت و گوی تلفنی‌اش با ترامپ گفت: «او حتی به من فرصت نداد صحبت کنم. سخت بود. سعی کردم با او صحبت کنم، اما فقط مدام به من فشار می‌آورد و (و می‌گفت) که نمی‌خواهم این چیزی که داری در موردش حرف می‌زنی را بشنوم.»

ترامپ در اظهار نظری دیگری معترضان را «اراذل و اوباش» خواند و حتی تهدید به استفاده از نیروی نظامی و شلیک به آن‌ها کرد. به اعتقاد برخی ناظران، ترامپ می‌توانست از اعتراضات سیاه پوستان برای جلب آرای آن‌ها استفاده کند. اما تلاش خاصی در این زمینه نکرد. بلکه به عکس، مطالبی بیان کرد که ممکن است بیش از پیش سیاه پوستان را از ترامپ دور کنند. ظاهرا، دلیل این امر ناامیدی ترامپ از جذب آرای سیاه پوستان است.

تاثیر بر انتخابات

این اعتراضات بی‌شک می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در آبان ماه برگزار می‌شود تاثیر بگذارد. اگرچه ترامپ و استراتژیست‌های جمهوریخواه امیدوارند که این تظاهرات در انتخابات به سود آنها تمام شود و شاید به این دلیل ترامپ تعمدا بر آتش اعتراضات، نفت می‌ریزد. او سعی دارد خود را حافظ نظم و قانون معرفی کند و آرای سفیدپوستان لیبرال را به دست آورد. همانگونه که آشوب‌های گسترده بعد از ترور مارتین لوترکینگ در آوریل 1968 موجب پیروزی نیکسون شد که بر نظم و قانون متمرکز بود.

در این میان تمرکز دموکرات‌ها بر این نکته متمرکز بوده که از سوء استفاده ترامپ در این اعتراضات خشونت آمیز جلوگیری کنند و در درجه اول نژاد پرستی را محکوم کنند و در درجه دوم بر حفظ نظم و قانون تاکید کنند. جو بایدن نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ضمن همدردی با تظاهرکنندگان تلاش کرده است تا همزمان بر حفظ نظم و قانون نیز پای بفشارد.

بی شک این اعتراضات باعث افزایش انگیزه معترضان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر روند کنونی سیاست خواهد شد. قطعا هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تلاش خواهند کرد که پایگاه رای خود را بسیج کنند. جمهوری‌خواهان همواره تلاش کرده اند که آراء اقلیت‌های نژادی و قومی که معمولا به دمکرات‌ها رای می‌دهند را جلب کنند. اما این اعتراضات قطعا امتیازی به نفع دموکراتها خواهد بود زیرا با برخوردهای ترامپ اقلیت‌ها کمتر رغبتی به رای به محافظه کاران خواهند داشت.

این اعتراضات باعث کاهش جایگاه رای ترامپ شده است ترامپ جامعه آمریکا را به شدت دو قطبی کرده است این دو قطبی قطعا به نفع او نیست. اعتراضات به گونه‌ای اتفاق می افتد که حتی برخی از کارشناسان از فروپاشی ایالات متحده سخن به میان می‌آورند.

سیاه‌پوستان عمدتا در انتخابات به دموکرات‌ها رای می‌دادند، این بار هم با توجه به عملکرد ضعیف دولت ترامپ و برخورد نژادپرستانه این دولت، به احتمال زیاد برای بار دیگر سیاه‌پوستان به دموکرات رای دهند، سفیدپوستان بسیار زیادی هستند که در اعتراضات به سیاه‌پوستان پیوسته‌اند و احتمالا آنها هم به دموکرات‌ها رأی دهند.

نظرسنجی‌ها

زنگ خطر برای دونالد ترامپ در روزهای اخیر به صدا در آمده است نتیجه نظرسنجی موسسات مختلف آمریکایی نشان می‌دهد میزان محبوبیت او در مقابل رقیب دموکراتش کمتر است.

بر اساس نظرسنجی رویترز جو بایدن از ترامپ ده درصد محبوبیت بیشتری دارد و این بیشترین فاصله بین این دو رقیب انتخاباتی تاکنون بوده است. 47 درصد رای دهندگان در آخرین نظرسنجی رویترز گفته‌اند که قرار است در انتخابات سوم نوامبر به بایدن رای بدهند و در مقابل 37 درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند.

حتی در مناطق روستایی که تقریبا خبری از اعتراضات نیست هم مردم حمایتشان را از معترضان اعلام کرده‌اند. کمی بیشتر از نیمی از ساکنان روستا که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که با معترضان ابراز همدردی می‌کنند.

رویترز در گزارش دیگری به واکنش مردم به اعتراضات سراسری اخیر در آمریکا پرداخته و نتایج نظرسنجی‌هایش نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها با اعتراضات سراسری که با مرگ جورج فلوید مرد سیاهپوست آمریکا توسط پلیس مینیاپولیس شروع شده موافقند و با واکنش‌های دونالد ترامپ به این ناآرامی‌ها مشکل دارند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد 64 درصد بزرگسالان آمریکایی با مردمی که در حال حاضر در حال اعتراض هستند ابراز همدردی می‌کنند و تنها 27 درصد با این وضعیت مخالف بوده‌اند. 9 درصد مردم هیچ احساسی نسبت به ماجرا نداشتند.

*س_برچسب‌ها_س*