دوشنبه 9 مهر 1403

تشدید نظارت‌ها بر اجرای کامل قوانین مناطق آزاد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تشدید نظارت‌ها بر اجرای کامل قوانین مناطق آزاد

رحمان سادات نجفی رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشوردر برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از پروژه‌های مهم در کشور به شمار می‌رود و حدود سه دهه از نسل اول مناطق آزاد در کشور می‌گذرد گفت: ما می‌توانیم این مناطق را با شهر‌ها و جزایر همجوار مقایسه کنیم که چه میزان پیشرفت آنها اجرایی شده است.

وی ادامه داد: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد بخش کوچکی از ظرفیت‌ها به اجرا درآورده و سازمان مناطق آزاد درخواست دارد که این قانون به صورت کامل به اجرا در آید و مجلس شورای اسلامی هم بر آن نظارت داشته باشد.

نجفی بیان کرد: این قانون توسط مجلس تصویب شده بنابراین باید نظارت بر آن صورت و تشدید شود که به درستی اجرا شود چراکه در حال حاضر این قانون نیمه تمام اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط حساسی قرار گرفته و ما در شرایط ناترازی‌های بزرگی هستیم و باید برای این کار‌ها لازم است قانون درست اجرا شود گفت: بانک مرکزی گمرک و سازمان امور مالیاتی زیر مجموعه وزارت خانه هستند. شاخص‌ترین معافیت‌ها معافیت‌های مالی گمرکی و بانکی است بنابراین عدم اجرای کامل این قانون با این معافیت‌ها در تضاد است.

او اظهار کرد: وزارت اقتصاد هم به طور قطع تعارض منافع هم با این موضوعات دارد و ما مجبوریم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم و از سوی دیگر سرمایه گذاری‌های داخلی را حفظ کنیم چراکه تاکنون اقدامات بزرگی را انجام داده اند. کار‌های بزرگی انجام دادند.

رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشو توضیح داد: سرمایه گذاری‌های بسیار بزرگی اتفاق افتاده و ما باید از آنها صیانت کنیم. ما باید اجازه دهیم حداقل پنج سال قوانین مناطق آزاد به درستی و کامل به اجرا شود و مجلس هم نظارت داشته باشد و بعد راندمان مناطق آزاد را بررسی کنیم.

وی یادآور شد: در صورتی که بخواهیم کالایی را تولید کنیم که ارزش صادرات داشته باشد باید اجرای آن به روز شده و خریدار هم داشته باشد و در این شرایط بهترین نقطه مناطق آزاد است که باید تکنولوژی را ایجاد کرده و صنعتی را پرورش دهد که استعداد‌های لازم برای آن وجود داشته باشد.

خبرنگار»: محبوبه کباری