دوشنبه 9 مهر 1403

تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست

قزوین - ایرنا - دادستان قزوین گفت: تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست و با جدیت برای مقابله با متخلفان در این حوزه اقدام خواهد شد.

محمد قاسمی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان، افزود: متاسفانه برخی از صنوف فکر می‌کنند که اگر قلیان را از منوی غذایی خود حذف نمایند کاسبی آنها تعطیل خواهد شد درحالیکه این تفکر غلط است.

وی با بیان اینکه دروازه ورود به اعتیاد قلیان است، افزود: ما با نفس قلیان مخالف نیستیم ولی دروازه ورود به اعتیاد را قلیان می‌دانیم که آسیب‌های زیادی دارد.

این مسوول گفت: تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست و یک دستورالعمل اساسی در این زمینه داریم که دستگاه قضایی استان با جدیت آن را در سال جاری دنبال خواهد کرد.

وی افزود: هدف دستگاه قضا از اجرای این طرح، پیشگیری ازآسیب‌های بعدی است که خانواده و افراد جامعه را درگیر خواهد کرد و باید دستگاه‌های متولی هم در این زمینه با تشکیل گشت‌های مشترک کمک کنند.

دادستان قزوین اضافه کرد: در شیوع بیماری کرونا نیز بررسی‌ها نشان داده است که یکی از راه‌های انتشار این بیماری، قلیان است و یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای مقابله با آن در دادستانی در حال اجرا است.

وی افزود: ما در سال جاری با جدیت این طرح را پیگیری می‌کنیم و مراکز غیرمجاز باید تعطیل شوند و مراکز دارای پروانه نیز در چهارچوب پروانه خود فعالیت نمایند.

دادستان قزوین با اشاره به وقوع حریق در سطح اراضی و مراتع استان، گفت: برخی از این حریق‌ها ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی خود مردم است که گاهی از املاک خصوصی و مستثنیات مردم به اراضی دولتی سرایت می‌کند و سال‌های گذشته برعکس آن را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که باید در این زمینه آگاه سازی کرده و مردم را از خطرات و آسیب‌های حریق اراضی آشنا کنیم.

دادستان قزوین گفت: باید همه موضوعات در این زمینه تحت رصد قرار گیرد و با دست‌های پشت برده برخورد کرده و در زمینه پیشگیری و آگاه سازی بیشتر کار کنیم.

وی در خصوص قاچاق گندم و دام از استان، گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است ولی نباید به این میزان اقدامات انجام شده بسنده کنیم چون این خطر همچنان در استان وجود دارد و امنیت غذایی شهروندان را تهدید می‌کند.

قاسمی اضافه کرد: هم دام و هم گندم جزو سبد غذایی مردم هستند که متولیان امر باید بیش از پیش در این زمینه کمک کنند و در زمینه خریداری و پیشگیری از خروج این محصول از شبکه و چرخه دولت برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

وی افزود: گاهی مواقع گندم به صورت آرد قاچاق می‌شود و باید برای همه ابعاد این مساله برنامه ریزی کنیم و دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و اجرایی با برنامه در این زمینه عمل کنند.

این مسوول گفت: بخشی از قاچاق سیاست دشمنان است که برای تهدید کشور و امنیت غذایی شهروندان وارد عمل شده اند و همین موضوع، مسوولیت دستگاه‌های نظارتی و امنیتی را در این خصوص افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از قاچاق در برخی از شهرستان‌ها به ویژه آبیک باید ورود جدی‌تری داشته باشیم و تلاش کنیم این محصول در خود استان به مصرف برسد.

قاسمی گفت: در حوزه دام نیز باید سامانه‌های تعریف شده را فعال کنیم چون از این طریق بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و برای ارتقای سلامت شهروندان و تنظیم میزان عرضه دام در سطح استان و کشور نیز موثر خواهد بود.

وی با اشاره به پدیده سگ گردانی در سطح معابر و پارک‌های استان، گفت: مردم در این خصوص مطالباتی از ما دارند و باید امنیت شهروندان در فصل گرما برای استفاده از فضاهای عمومی و پارک‌ها تامین شود.

دادستان قزوین گفت: موضوع آسیب سگ‌های تزیینی و ولگرد در استان به یک مقطع زمانی خاصی محدود نمی‌شود و از گذشته بوده ولی آمار آنها روزانه در حال افزایش است.

قاسمی اضافه کرد: اولویت اصلی ما سلامت شهروندان است ولی باید حقوق حیوانات را نیز رعایت کنیم و از راهکارهای موجود و ظرفیت اینجوها برای سلامت جامعه و شهروندان استفاده کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*