دوشنبه 16 مهر 1403

تغییر اقلیم، خشک‌سالی و کم‌بارشی از عوامل اصلی گرد وخاک در یزد هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تغییر اقلیم، خشک‌سالی و کم‌بارشی از عوامل اصلی گرد وخاک در یزد هستند

برهانی گفت: یکی از علت‌های اصلی گرد وخاک و طوفان در استان یزد، کم‌بارشی و خشک‌سالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون منشأ گرد وخاک در استان گفت: می‌توان گفت امسال تعداد روزهای همراه با پدیده وزش باد و گرد وخاک در استان یزد در مقایسه با شرایط مشابه سال گذشته تقریبا دو تا سه برابر شده است.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی گرد وخاک و طوفان در استان یزد، کم‌بارشی و خشک‌سالی است به طوری که طی حداقل چند ماه گذشته آن‌چنان بارندگی مؤثری در منطقه غرب آسیا نداشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی استان یزد اظهار داشت: این شرایط خشکسالی و کم‌بارشی باعث شده که رطوبت خاک از دست برود و تا حدی پوشش گیاهی دستخوش تغییر و ضعیف شود؛ همچنین تالاب‌هایی که معمولا بصورت موقت آبگیری می‌شده، امسال به آن شکل در این منطقه آبگیری نشده که این مسئله نیز تأثیرگذار است.

برهانی با بیان اینکه بحث تغییر اقلیم نیز بصورت کلی اثرگذار است، عنوان کرد: البته مسئله تغییر اقلیم فقط مربوط به امسال نیست؛ تغییر اقلیم وقتی که اتفاق می‌افتاد تا حدودی نظم و روال عادی جو دستخوش تغییر می‌شود.

وی اضافه کرد: تغییر اقلیم باعث شده است که بارش‌ها تاحدی حالت رگباری پیدا کند و بارش مؤثر کمتر شود و بارشی هم اگر اتفاق می‌افتد بصورت لحظه‌ای و با شدت بالا است که می‌تواند سیلاب ایجاد کند و موجب تخریب پوشش گیاهی و سطح خاک شود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: همه این عوامل باعث شده که گرد وخاک و غباری که با منشأ خارج از کشور از سمت غرب وارد مرزهای ایران می‌شود، کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

برهانی خاطرنشان کرد: یک‌سری منابع داخلی هم هستند که در ایجاد طوفان و گرد وخاک تأثیرگذارند، مخصوصا برای استان یزد تالاب گاوخونی که خشک شده اثرگذار است و وقتی وزش باد از آن طرف داشته باشیم و سرعت باد هم به حد لازم برسد می‌تواند خود از عوامل گرد وخاک باشد و موجب افزایش گرد و خاک شود.

وی بیان کرد: البته عوامل غیرهواشناسی انسان‌ساز هم وجود دارد که در ایجاد گرد وخاک نقش‌آفرین هستند که درباره آن‌ها متخصصین مربوطه خودشان باید صحبت کنند.

انتهای پیام /