چهارشنبه 4 مهر 1403

تغییر لحن سیاسی در قاره سبز

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

پیش‌بینی‌ها برای انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد که رای‌دهندگان دستاوردهایی را برای احزاب راست‌گرا به ارمغان آورده‌اند که برخی از آنها حاوی برنامه‌های سیاست ملی‌گرایانه و ضد مهاجرتی دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما مرکزیت سیاسی، با جریان اصلی محافظه‌کاران، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها که اکثریت مجلس 720کرسی را کنترل می‌کردند، حفظ شد. با این حال، کرسی‌های احزاب راست افراطی در...

در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، مجلس ملی را منحل کرد و پس از شکست حزب رنسانس او توسط حزب اجتماع ملی مارین لوپن که بخشی از گروه هویت و دموکراسی است، خواستار برگزاری انتخابات فوری شد. در آلمان، سوسیال دموکرات‌های صدراعظم، اولاف شولتز پشت سر آلترناتیو برای آلمان، قرار گرفتند. با پایان شمارش آرا مشخص شد که بیشترین سهم پارلمان اروپا به حزب مردم اروپا با 189کرسی رسید. اتحاد مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها با 135کرسی در مرتبه دوم قرار گرفتند. حزب «اروپا از نو یا تجدید اروپا» با 79کرسی در رتبه سوم قرار گرفت. حزب اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی با 73کرسی در مرتبه چهارم قرار گرفت. حزب هویت و دموکراسی با 58کرسی در رتبه بعدی قرار گرفت.

دیگران، 55کرسی، سبزها 53کرسی، مستقل‌ها 45 و چپ‌ها، 36کرسی به‌دست آوردند. جریان راست در این انتخابات 317کرسی به‌دست آورد که از این تعداد 58کرسی به راست‌های افراطی دموکراسی و هویت رسید و 73کرسی هم به راست‌های محافظه کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی رسید. 186کرسی نیز به راست میانه حزب مردم اروپا رسید. همچنین چپ‌های میانه تا تندرو نیز به 171کرسی در این انتخابات دست پیدا کردند. اتحاد مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها به 135کرسی دست یافتند و 36کرسی نیز به چپ‌های تندرو رسید. 79کرسی نیز به گروه «اروپا از نو» رسید و 100کرسی دیگر نیز به باقی گروه‌ها رسید.

در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا، حزب مردم اروپا، یک گروه راست میانه، عملکرد بهتری نسبت به انتخابات گذشته داشت و همچنان بزرگ‌ترین حزب در پارلمان خواهد بود. «اروپا از نو»، یک گروه لیبرال و اتحاد مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها هر دو در مقایسه با انتخابات گذشته شکست‌خورده تلقی می‌شوند. این رای در تعیین لحن سیاسی در اتحادیه اروپا مهم است. برای 5‌سال آینده، این آرا می‌تواند تعیین کند که چگونه مسائل عمده‌ای مانند مهاجرت مدیریت و رسیدگی شود. همچنین پارلمان اروپا نقش مهمی در بررسی دقیق هزینه‌ها ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد که جریان اصلی محافظه‌کار و احزاب سوسیال‌دموکرات با هم همچنان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار خواهند داشت، درست مانند انتخابات 5سال پیش. نتایج انتخابات کشور به کشور اعلام می‌شود و رای‌گیری بر اساس قوانین ملی سازمان‌دهی می‌شود.

--> اخبار مرتبط