یک‌شنبه 15 مهر 1403

"تقدم پیشگیری بر درمان" باید شعار وزارت بهداشت باشد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
"تقدم پیشگیری بر درمان" باید شعار وزارت بهداشت باشد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت باید برنامه‌های ملی زیادی اجرا کند که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در تمام این موارد شعار اصلی ما باید «پیشگیری مقدم بر درمان است» باشد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل ساختار، ماهیت کاری و وظایف گسترده‌ای که به او محول شده با طیف وسیعی از مردم، دانشجویان، استادان و دانشگاه‌ها در ارتباط بوده و برنامه‌های ملی زیادی را باید اجرا کند که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: در تمام این موارد شعار اصلی ما از جمله شعار حوزه حراست باید «پیشگیری مقدم بر درمان است» باشد. یعنی باید نقاط ضعف یا تهدید را پیش از بروز و تبدیل شدن به بحران، پیش بینی و پیشگیری کنیم.

وزیر بهداشت با بیان این‌که در ابتدای کار وزارتش با اعتراض پرستاران مواجه شده است، اظهار کرد: باید چنین مواردی را پیش از تبدیل شدن به اعتراضات به روش‌های دقیق و علمی پیش بینی و مرتفع کنیم.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه بهداشت شاهد پیشرفت شاخص‌هایی مانند کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران هستیم که در دنیا نمونه است به واسطه توجه به پیشگیری بوده است. این نوع اقدام، هم ارزش دینی و هم ارزش ملی دارد و نیازمند نگاه دقیق و وسیع است بنابراین حراست هم باید بتواند با پیشگیری از حوادث، نقش خود را در این چارچوب ایفا کند.

تکلیف انتصابات وزارت بهداشت تا قبل از آبان‌ماه مشخص می‌شود

وزیر بهداشت تصریح کرد: من 40 سال است با قشر دانشجو سر و کار دارم و می‌دانم اگر مشکلات آن‌ها را زودتر با گفتگو حل کنیم، این روش بهتر جواب می‌دهد و اینگونه مسائل نیازمند پیش بینی است.

وی با تاکید بر نگاه به قانون به عنوان فصل‌الخطاب، یادآور شد: آن‌چه همه ما باید به آن متعهد باشیم قانون است. چیزی در کشور فراتر یا پایین‌تر از قانون نداریم. امام و مقام معظم رهبری قانون را فصل‌الخطاب معرفی کرده‌اند.

وزیر بهداشت بیان کرد: نقش حراست در درجه اول یک نقش علمی است. به طوری که شناخت نقاط قوت و ضعف، پیش‌بینی رویدادها و بحران‌ها، هشدار دادن نسبت به آنها و اینچنین موارد نیازمند داشتن دیدگاه علمی و آینده نگر است.

ظفرقندی گفت: اقدام ساده و سنتی این است که زمان وقوع بحران‌ها به آن‌ها ورود کنیم در حالی که دوران این نوع نگاه و اقدام گذشته است.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به این که هدف همه ما رفع مشکلات مردم در حوزه سلامت و رسیدن به اهداف بلند کشور است، اظهار امیدواری کرد با کمک همه و توجه به نگرش پیشگیری و احترام به قانون، قبل از بروز مسائل با نگرش عملی و پیش بینی‌های لازم، مشکلات شناسایی و مرتفع شوند.