پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تلاش نمادهای عقب‌مانده از رشد، برای رسیدن به بزرگ‌ترهای بورس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تلاش نمادهای عقب‌مانده از رشد، برای رسیدن به بزرگ‌ترهای بورس

در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد 6.2 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 324 هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش 9.79 درصدی در پله 760 هزار و 754 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد 5.44 درصدی در تراز 29 هزار و 207 واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت وسایل ارتباطی با افزایش 21.41 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت حمل و نقل با افزایش 21.17 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. کمترین رشد هم مربوط به صنعت محصولات استخراج نفت به غیر از اکتشاف با افزایش 0.75 درصدی بوده است.

در هفته کاری قبل شاخص صنعت استخراج به غیر از کشف با افزایش 19.60 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 80 هزار و 47 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 14 هزار و 52 میلیارد تومان، یکشنبه 16 هزار و 744 میلیارد تومان، دوشنبه 16 هزار و 114 میلیارد تومان، سه‌شنبه 17 هزار و 618 میلیارد تومان و چهارشنبه 15 هزار و 519 میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

در هفته قبل ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها 60 هزار و 634 میلیارد تومان بود.

5 هزار و 715 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد

به گفته او، در این هفته هر پنج روز کاری بازار شاهد ورود نقدینگی حقیقی بود به طوری که شنبه 2 هزار و 187 میلیارد تومان، یکشنبه 468 میلیارد تومان، دوشنبه 893 میلیارد تومان، سه‌شنبه یک هزار و 358 میلیارد تومان و چهارشنبه 809 میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و در مجموع 5 هزار و 715 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

هفته قبل یک هزار و 880 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار سهام تزریق شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 26 میلیون و 600 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 27 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

هفته کاری گذشته میانگین سرانه خرید افراد حقیقی 25 میلیون و 220 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 28 میلیون و 320 هزار تومان بود.

او گفت: کاهش چهار ماهه زمان واریز سود تقسیمی مجمع عمومی ناشران بورسی، آغاز اعطای سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس به متولدین 1401، انتصاب آقای جهرمی به مدیرعاملی بورس کالا از جمله اخبار بورسی در هفته‌ای که گذشت بود.

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: با ثبت ارزش معاملات چند روزه بالای 16 هزار میلیارد تومان، این هفته شاهد حضور سنگین حقیقی‌ها در سمت خرید بودیم و یکی از سنگین‌ترین تراز‌های خرید حقیقی از سال 99 به ثبت رسید.

او در ادامه افزود: در کنار این ورود پول، جاماندگی بازار از دلار 50 هزار تومانی و قدرت پایین فروشندگان عوامل مثبتی هستند که روی تابلو‌های معاملاتی با رشد قیمتی خود را نشان دادند.

 اصلاح قیمتی و زمانی بخشی از هر روند صعودی است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این مسیر هر از چندگاهی سرانه خرید حقیقی نسبت به سرانه فروش ضعف داشت و نوسانات عجیبی را نیز شاهد بودیم، اما این امر طبیعی بوده و نوسانات و اصلاح قیمتی و زمانی، بخشی از هر روند صعودی است، هرچند بیشتر مواقع شاهد پشیمانی فروشندگان بودیم.

به گفته او، سهم‌هایی هم که به نوعی عقب‌تر بودند سعی کردند عقب ماندگی خود را جبران کنند و تقریبا رشد قابل قبولی در کوتاه مدت در اکثریت بازار رخ داد.

وفایی می‌گوید: در روز‌های آتی افزایش نرخ مواد شوینده، شیر، اقلام زراعی، شکر و... تعیین تکلیف می‌شود. در بخش ریلی نیز بحث رشد نرخ حمل، نماد‌های مختلف ریلی را در مرکز توجه قرار داد.

او گفت: فعلا تابلو‌های معاملاتی خوب است و با ارزش معاملات فعلی و حجم سفارشات خرید در منفی‌ها نگرانی خاصی وجود ندارد.

گزارش از کیمیا قلی پور

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس