سه‌شنبه 17 مهر 1403

تمهیدات لازم برای تامین واکسن آنفلوانزا در زنجان اتخاذ شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تمهیدات لازم برای تامین واکسن آنفلوانزا در زنجان اتخاذ شود

زنجان - ایرنا - رییس انجمن داروسازان استان زنجان، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای تامین به موقع واکسن آنفلوانزا در این استان گفت: با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و از طرفی شیوع بیماری آنفلوانزا در فصل پاییز انجام اقدامات از پیش تعیین شده می‌تواند ابتلا و مشکلات ناشی از این بیماری‌ها را به مراتب کاهش دهد.

دکتر مهدی بیگدلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرایط کنونی ایجاب می‌کند که متولیان استانی به ویژه دست اندرکاران امر حوزه سلامت این استان با حساسیت بیشتری نسبت به تهیه و توزیع واکسن آنفلوانزا مورد نیاز گروه‌های هدف و دیگر متقاضیان مبادرت کنند تا با سهولت بیشتری در دسترس آنان قرار گیرد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه وضعیت کرونایی امسال موجب شده که تمامی فعالیت ها و برنامه ریزی های در حوزه های مختلف به ویژه در بخش سلامت متفاوت‌تر از همیشه باشد، ادامه داد: بی‌توجهی به این مساله و یا تاخیر در تهیه و توزیع آن در سطح داروخانه های خصوصی چه بسا می تواند مشکلات مضاعفی را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: به طور معمول واکسن آنفلوانزا طی شهریور هر سال با اقلام دارویی دیگر در بین داروخانه‌های کشور و این استان توزیع می شود، اما با توجه به شرایط جغرافیایی خاص استان و از طرفی بروز بیماری کرونا، تهیه این واکسن و تجهیزات پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید با اولویت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: زمان شروع تزریق واکسن از اواخر شهریور و اوایل مهر و به محض توزیع در این استان انجام می‌شود.

بیگدلی، گروه‌های پرخطر را شامل افراد بالای 65 سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و افرادیکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، ذکرکرد و گفت: این گروها باید نسبت به تزریق این نوع واکسن در زمان یاد شده اهتمام داشته باشند.

وی یادآوری کرد: گروه های سنی بین 6 تا 50 سال که به هیچ نوع بیماری مبتلا نیستند، نیز می توانند با هدف ارتقای سطح ایمنی بدن از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند اما این نیز نباید شکل افراطی به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که جامعه داروسازان همواره آمادگی خود را برای ارائه خدمات مناسب و بهنگام به گروه‌های هدف به ویژه در ایام کرونایی اعلام کرده که بهره گیری از ظرفیت های این بخش می تواند مشکلات را کاهش داده و مامنی برای خدمات رسانی بهتر باشد.

این داروساز، از شهروندان خواست همچنان تمامی نکات بهداشتی را جهت پیشگبری از بیماری کرونا رعایت کنند و فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دستها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

*س_برچسب‌ها_س*