چهارشنبه 18 مهر 1403

توانمندسازی اجتماعی از مهمترین اهداف شکل‌گیری دفاتر تسهیل‌گری است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
توانمندسازی اجتماعی از مهمترین اهداف شکل‌گیری دفاتر تسهیل‌گری است

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: دفاتر تسهیل گری حلقه واسط بین شهروندان و دستگاه های اجرایی هستند و تقویت مشارکت مردم در امور اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی ساکنین، کاهش آسیب های اجتماعی، حمایت از افراد و گروه های آسیب دیده و در معرض آسیب و توانمندسازی اجتماعی از مهم ترین اهداف شکل گیری این دفاتر است.

به گزارش ایسنا، محسن خیرمند در بازدید از دفتر تسهیل گری کوی سجادیه اراک که به منظور بررسی عملکرد این دفتر و توسعه سرمایه اجتماعی مردمی در این منطقه صورت گرفت، ضمن تاکید بر لزوم توجه به اینگونه اقدامات و همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های استانی در تقویت این اقدامات، بر لزوم تکمیل بانک اطلاعاتی منطقه و وضعیت ساکنین محل در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی و شناسایی و رفع مشکلات و نواقص موجود در منطقه باغ خلج تاکید کرد.

وی اظهار کرد: در این منطقه افراد دارای تحصیلات عالی یا افرادی با توانمندی های فراوان علمی و تخصصی حضور دارند که بایستی از این ظرفیت ها به نحو مطلوب بهره گرفت.

خیرمند تصریح کرد: دفاتر تسهیل گری حلقه واسط بین شهروندان و دستگاه های اجرایی هستند و تقویت مشارکت مردم در امور اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی ساکنین، کاهش آسیب های اجتماعی، حمایت از افراد و گروه های آسیب دیده و در معرض آسیب و توانمندسازی اجتماعی از مهم ترین اهداف شکل گیری این دفاتر است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم دادگستری استان اظهار کرد: مسئولین باید به وظیفه قانونی خود در این منطقه عمل کرده و نسبت به رفع مشکلات تامینی و رفاهی ساکنین این منطقه اقدام کنند، البته تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته، اما این اقدامات توسط دستگاه ها به صورت جزیره‌ای انجام شده و تمرکز خاصی به انجام اقدامات و تقسیم وظایف در این منطقه صورت نپذیرفته است.

وی افزود: بر طرف کردن مشکلات و چالش‌های مناطق حاشیه ای بر اساس اولویت های مشخص شده از اهداف بنیادین بوده و با تمام توان در این راستا باید گام برداشت، تا شاهد تحقق و تامین رضایت حداکثری ساکنین این مناطق باشیم.

جواد اتابکی سرپرست دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده دفتر تسهیلگری، تصریح کرد: چندین موضوع از جمله معضل طلاق باید در دفتر تسهیلگری به طور کامل و تخصصی بررسی شود.

وی با اشاره به افزایش طلاق در منطقه باغ‌خلج اراک بر ضرورت لزوم آموزش های پیش از ازدواج تاکید کرد و افزود: این آموزش ها می بایست به صورتی باشد که افراد بتوانند قبل از ازدواج، انتخاب آگاهانه و هوشمندانه ای داشته باشند.

محسن خدیمی مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی کوی امام سجاد (ع) و رودکی اراک نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد و گفت: یکی از اهداف مهم و رویکردهای اساسی دفاتر تسهیلگری این است که مشکلات محله های حاشیه نشین برطرف شده و از ساختار سکونتگاه های غیررسمی خارج شده و هویت شهری به خود بگیرند.

کارشناسان تخصصی دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی کوی امام سجاد (ع) و رودکی اراک نیز در این نشست به ارایه گزارش های انجام شده در راستای اجرای این طرح ملی پرداختند.

گفتنی است، این دفتر تسهیلگری به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و تحت نظارت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی فعالیت می کند.

انتهای پیام