سه‌شنبه 10 مهر 1403

توزیع تخم نوغان در استان زنجان بعد از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
توزیع تخم نوغان در استان زنجان بعد از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه امسال با کاهش دمای هوا در ماه فروردین مواجه بودیم رویش برگ درختان توت با تاخیر روبه رو شد و طبق برنامه‌ریزیها توزیع تخم نوغان بعد از 15 اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی صادقی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری در استان زنجان در طول سال‌های اخیر با استقبال روستانشینان به ویژه در شهرستان‌های ابهر، زنجان، طارم و ایجرود مواجه شده است اظهار داشت: این سازمان حمایت همه جانبه از فعالان این عرصه را انجام می‌دهد چرا که آغاز و ادامه کار با کم‌ترین امکانات و تجهیزات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در این حرفه مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه نخستین نیاز برای نوغانداری و پرورش کرم ابریشم داشتن برگ درختان توت است گفت: در سطح استان زنجان سالانه نهال رایگان توت برای درخواست کنندگان پرورش کرم ابریشم توزیع می‌شود و فروردین‌ماه امسال نیز نهال رایگان توت بین متقاضیان پرورش توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: توسعه صنعت نوغانداری از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود و جهت پیشبرد اهداف نیز این فعالیت از لحاظ اعتباری، فنی، آموزشی و سایر امور در استان مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پرورش کرم ابریشم در سال‌های گذشته کم بود خاطر‌نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در استان برای پرورش کرم ابریشم و نوغانداری انجام گرفته بود امسال پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت‌ها افزایش یابد.

صادقی با بیان اینکه هر بسته تخم نوغان به قیمت بسیار پایینی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: حداکثر طول دوره پرورش 37 روز بوده و بعد از سپری شدن زمان مذکور پیله تر تولید شده آماده بازارسانی خواهد بود بنابراین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم در مدت زمان اندک با حداقل هزینه می‌توانند سود مناسبی را از فعالیت نوغانداری بدست آورند.

وی با اشاره به اینکه از هر بسته می‌توان به طور میانگین 30 تا 40 کیلوگرم پیله‌تر بدست آورد، خاطر‌نشان کرد: به دلیل نبود واحدهای فرآوری پیله تر تولیدی به استان گیلان ارسال می‌شود تا توسط کارخانه‌های ریسندگی فرآوری شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه امسال با کاهش دمای هوا در ماه فروردین مواجه بودیم رویش برگ درختان توت با تاخیر روبه رو شد اما طبق برنامه‌ریزیها توزیع تخم نوغان بعد از 15 اردیبهشت آغاز خواهد شد.

انتهای پیام /