یک‌شنبه 27 خرداد 1403

توسعه میدان‌های نفت و گاز / وزیر نفت گزارش ویژه داد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
توسعه میدان‌های نفت و گاز / وزیر نفت گزارش ویژه داد

وزیر نفت گفته است که یکی از دغدغه های بزرگ شهید جمهور، توسعه و تولید نفت بود.

جواد اوجی، اعلام کرده است که در دوران ریاست شهید جمهور، حوزه نفت تحول اساسی پیدا کرد و شاهد جهش های مثبت بودیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه همه هم‌وغم شهیدجمهور مردم بودند، گفت: پس از انقلاب، تحولات مطلوبی در صنعت نفت رقم خورد اما هیچ‌دوره‌ای مانند دولت سیزدهم، چنین جهش و تحولی در صنعت نفت محقق نشد.

وی سفر به تبریز را سفری بسیار سختی دانست و تصریح کرد: این اتفاق برای من یادآور زمانی بود که پدرم را از دست دادم. امیدوارم رهرو راه رئیس‌جمهوری شهید باشیم و بتوانیم خواسته‌های ایشان از وزارت نفت را محقق کنیم.

وزیر نفت یادآور شد: رئیس‌جمهوری در سفر آخر، پس از پرواز به تبریز، جویای اوضاع صادرات نفت و وصول مطالبات درآمدهای نفتی بودند و بنده هم گزارش کامل را ارائه کردم.

اوجی درباره نگاه و انتظارهای خادم الرضا از صنعت نفت گفت: سالیان زیادی در این صنعت فعالیت کرده‌ام، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در همه دوره‌ها اتفاق‌های مطلوبی در این صنعت رقم خورده و کارهای فراوانی شده است اما در دولت مردمی سیزدهم، شاهد تحول و جهشی در اجرای پروژه‌های صنعت نفت، صادرات، توسعه میدان‌های نفت و گاز، توسعه صنایع پایین‌دست، استفاده از توان داخل و توجه ویژه به موضوع مسئولیت اجتماعی بودیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری شهید در هر بخشی از صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست، خواهان مشارکت مردمی بودند، بیان کرد: رئیس‌جمهوری در ماه‌های ابتدایی دولت، در هر سفر استانی که مشعل‌ها را در تأسیسات می‌دیدند، ناراحت می‌شدند و دستور جمع‌آوری هرچه زودتر آنها را می‌دادند.

وزیر نفت ادامه داد: 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب گازهای مشعل تا پایان سال 1402 جمع‌آوری شد که بخش زیادی از آن خوراک صنایع پایین‌دست شد و این رقم تا پایان امسال به 30 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

اوجی، ناترازی انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک را از دغدغه‌های رئیس‌جمهوری دانست و افزود: رئیس‌جمهوری شهید در نشست‌های مختلف، روند اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت را جویا می‌شد و بر افزایش تولید، صادرات، اشتغالزایی و عایدات آنها برای کشور تأکید می‌کرد.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری شهید بر اجرای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در مناطق کم‌برخور تأکید داشت تا مردم محروم نیز از محل پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

وزیر نفت در یادآوری خاطره‌ای از رئیس‌جمهوری شهید گفت: طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که 20 سال قرارداد آن دست به دست می‌شد و در آن کاری انجام نشده بود، در این دولت به سرانجام رسید، قرار بر این بود که در روز بهره‌برداری با حضور رئیس‌جمهوری، تولید به دلیل مسائل امنیتی متوقف شود اما ایشان اعلام کرد که اجازه ندارید حتی یک دقیقه تولید را متوقف کنید.

تأکید شهید جمهور بر موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری روی زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت تأکید ویژه داشت و روند پروژه‌ها را نیز در نشست‌ها و مذاکرات تلفنی، بارها و بارها پیگیری می‌کرد، ادامه داد: رئیس‌جمهوری هر دو تا سه ماه گزارش می‌خواست و چالش‌ها را بررسی می‌کرد و به لطف خداوند و با حمایت ایشان طی سه سال اخیر دستاوردهایی سازنده در صنایع نفت و گاز داشتیم.

وزیر نفت با تأکید بر توجه ویژه رئیس‌جمهوری به موضوع تأمین امنیت انرژی مردم گفت: در زمستان‌ها و در اوایل اسفندماه پارسال که زمستانی سخت داشتیم، ایشان تماس می‌گرفت و وضع گازرسانی خانگی را رصد می‌کرد و در زمینه توزیع بنزین با توجه به افزایش مصرف در تابستان و فراتر رفتن مقدار مصرف از تولید، تاکید داشت مردم با کمبود سوخت روبه‌رو نشوند.

اوجی با اشاره به حمله سایبری چهارم آبان 1401 گفت: در آن حمله سایبری که 4 هزار و 400 جایگاه در سراسر کشور دچار اختلال شد، ایشان به وزارتخانه آمد و نشست ستاد بحران را برگزار کرد و حتی به پمپ‌بنزین‌ها رفت و خودش به‌صورت میدانی اوضاع را بررسی کرد.