پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

توصیه یک نماینده به دولت برای‌افزایش قدرت‌خرید مردم

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
توصیه یک نماینده به دولت برای‌افزایش قدرت‌خرید مردم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت که در صورتی وعده رئیس جمهور برای متناسب‌سازی حقوق کارمندان با تورم محقق می‌شود که تولید رونق پیدا کرده و به دنبال آن قدرت خرید مردم هم افزایش یابد.

به گزارش «تابناک»، جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا درباره الزامات تحقق وعده رئیس جمهور برای متناسب سازی حقوق کارمندان گفت: معمولا مسئولان دولتی وعده زیاد می‌دهند اما آنچه معلوم و مشهود است، این بوده که اوضاع مالی دولت خوب نیست. در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند انتظارات جامعه را برآورده کند. لذا بردن جامعه به این سمت که قرار است پرداختی‌های حقوق اضافه شود برای دولت امکان پذیر نیست.

نماینده مردم شیراز افزود: باید به جای دادن چنین وعده‌هایی تلاش شود که فضای کسب و کار تسهیل پیدا کرده و شاهد رونق تولید باشیم چون در چنین شرایطی درآمدهای دولت نیز زیاد شده و می‌تواند متناسب با آن پرداخت‌ها را هم افزایش دهد. در غیر این صورت افزایش حقوق‌ها از محل چاپ اوراق و استقراض از بانک مرکزی صورت می‌گیرد، این یعنی افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در چنین شرایطی کارمندها حقوق‌شان افزایش پیدا می‌کند اما قدرت خریدشان کاهش یافته است، لذا معتقدم این مسیر اشتباهی است و دولت نباید تحت تأثیر جوها در جامعه قرار گیرد. دولت نباید مسیری را طی کند که انتهای آن به ناکجا آباد می‌رسد و جامعه را با تورم مضاعف روبرو می‌کند. این‌ها به ضرر جامعه است و باید مسیر را اصلاح کرد.

قادری تأکید کرد: نباید اجازه دهیم که در دام تورم بیفتیم حال اینکه با استفاده از روش درست یعنی رونق تولید شرایط را می‌توان به سمتی برد که درآمدهای دولت از محل وصول مالیات با رونق تولید افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم هم زیاد می‌شود به همین دلیل فکر می‌کنم وعده رئیس جمهور در شرایط فعلی محقق نمی‌شود. توصیه می‌کنم دولت به جای این موارد دنبال مسیر دیگری باشد که به تورم منجر نشده و تولید را رونق دهد.