جمعه 30 شهریور 1403

تولید سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تولید سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور

اقتصادنیوز: بنابر آمار سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با کسر استخوان به 600 تا 700 هزار تن می‌رسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آمار سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با کسر استخوان به 600 تا 700 هزار تن می‌رسد.

منصور پوریان گفت: با جلوگیری از واردات یا کاهش میزان واردات، بازار مجدد با جهش قیمت روبرو می‌شود چراکه امکان تامین نیاز پرمصرف ها از تولید داخل وجود ندارد.

خبر مرتبط اعلام آخرین وضعیت تولید و صادرات مرغ در کشور + جزئیات

اقتصادنیوز: مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: علی رغم آنکه صادرات مرغ چشمگیر نیست، صادرات مرغ به خاطر تنظیم بازار متوقف شده است.

به گفته او، قیمت گوشت های تنظیم بازار در بازار مشخص است به طوریکه هر کیلو گوشت منجمد 300 هزارتومان و گوشت گرم در محدوده 370 تا 380 تومان است. اما در بخش تولید داخل به دلیل گرانی دام و خرید با نرخ بالا توسط سیستم قصابی شاهد قیمت بالا در بخش خرده فروشی برای مصرف کننده هستیم که اگر بخواهیم جلوی واردات بگیریم با نوسانات بیشتری در بحث قیمت روبرو می شویم.

پوریان ادامه داد: در ایام پاییز و زمستان که با پیک مصرف روبرو می شویم، واردات به منظور تنظیم بازار و تامین گوشت داخل باید انجام شود و در مقابل باید اجازه صادرات برای بخش دام داده شود.

ضرورت واردات سالانه 250 هزارتن گوشت قرمز

رئیس شورای تامین کنندگان دام کل نیاز کشور به واردات سالانه گوشت قرمز را 250 هزار تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سالانه 140 تا 150 هزارتن وارد می شود.

او با بیان اینکه سالانه 900 هزار تن گوشت در کشور تولید می شود، افزود: بنابر آمار سالانه کل میزان مصرف و نیاز بازار گوشت یک میلیون تن است که تولید داخل با کسر استخوان 600 تا 700 هزارتن است، از این رو کمبود آن را از طریق واردات باید رفع کنیم.

پوریان ذخیره گوشت منجمد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ذخایر مناسب گوشت منجمد، گوشت منجمد کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. به طوریکه گوشت برزیل با قیمت 270 تا 275 هزارتومان و گوشت گرم لاشه 290 هزارتومان و قطعه بندی برای مصرف کننده 370 تا 380 هزارتومان است.

48 میلیون راس دام مولد کشتار در کشور داریم

او ادامه داد: در سنوات گذشته بدلیل نیاز گوشتی دام‌مولد کشتار می شد، اما واردات گوشت گوسفندی و گوساله سبب شد تا بخشی از دام مولد و ماده کشتار نشود که با استمرار این سیاست ها می توان تا پایان سال ترمیم خوبی در بخش دام‌مولد ایجاد کرد. اکنون جمعیت دامی‌متناسب با بازار است.

پوریان با بیان اینکه 60 تا 65 درصد گوشت مربوط به گوساله است، افزود: بنابر آمار سالانه 900 هزار تن گوشت مورد نیاز بازار داخل است که 650 تا 700 هزار تن کل تولید گوشت خالص است و مابقی از طریق واردات باید وارد شود. براین اساس با رسیدن به پیک زایش در استان های جنوب غربی در پاییز با داشتن جمعیت بخش های مولد خواهیم داشت.

به گفته او، 47 تا 48 میلیون راس دام مولد داریم که استان های غرب و جنوب غرب تولیدکننده دام سبک هستند.

پوریان حجم ذخایر گوشت های منجمد را 17 تا 18 هزار تن در بازار اعلام کرد و گفت: اتفاقاتی که در صنعت دام افتاده در کنار امر واردات بخشی از دام باید صادر شود که می‌تواند برای تولید مثمر ثمر باشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تولید سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور 2