دوشنبه 16 مهر 1403

تولید محصولات کشاورزی زنجان 13 درصد رشد دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تولید محصولات کشاورزی زنجان 13 درصد رشد دارد

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در مجموع، تولید انواع محصولات کشاورزی این استان 13 درصد رشد دارد که به تفکیک 6.7 درصد در محصولات زراعی، 103 درصد در محصولات باغی و پنج درصد در محصولات دامی بوده است.

جواد تاراسی روز یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان افزود: در تولید زیتون و سیر، رتبه اول کشور در سطح زیر کشت را داریم.

وی اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی از اشتغال در کشور 17.7 و در زنجان 34 درصد است.

تاراسی خاطرنشان کرد: میانگین پنج سال گذشته سهم استان از تولید ناخالص داخلی 17.4 درصد بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اهم پروژه‌های بخش کشاورزی این استان گفت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه باغات در اراضی شیبدار، احداث کانال‌های آبیاری و خط انتقال آب با لوله، ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی، کاداستر اراضی کشاورزی، رفع تداخلات ارضی، توسعه و تکمیل زنجیره تولید مواد پروتئینی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و معرفی و انتخاب تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان در سطح ملی از مهمترین اقدامات این سازمان است.

وی اظهار داشت: تاکنون 56 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و از این حیث، جزو پنج استان اول کشور هستیم و برای توسعه باغات نیز یک هزار و 748 هکتار تامین و انتقال آب و 55 کیلومتر نیز انتقال برق انجام همچنین 942 کیلومتر کانال آبیاری و خط انتقال آب با لوله احداث شده است.

تاراسی با بیان اینکه ارتقای 2.05 درصد اسب بخار بر هکتار مکانیزاسیون کشاورزی و کاداستر 450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، بخش دیگری اقدامات است، خاطرنشان کرد: در کاداستر اراضی، رتبه اول کشور را داریم و باید توجه کرد که ارتقای هر یک صدم درصد اسب بخار بر هکتار، 12 میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به وجود 10 زنجیره کامل مواد پروتئینی، افزود: تاکنون 60 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 46.5 میلیون دلار از استان زنجان صادر شده و در معرفی و انتخاب تولیدکنندگان برتر نیز برای اولین بار 10 نفر از استان زنجان انتخاب شدند که قهرمانان ملی بخش کشاورزی نام گرفتند.

تاراسی یادآور شد: امسال تاکنون بیش از 215 هزار تن گندم از کشاورزان استان زنجان خریداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات محوری بخش کشاورزی استان امسال 2 راهبرد را پیگیری خواهد کرد، گفت: این راهبردها شامل پایداری تولید و خوداتکایی در محصولات راهبردی و ارتقای بهره‌وری در عوامل تولید است.

وی اظهار داشت: در پایداری تولید و خوداتکایی در محصولات راهبردی، 9 پروژه اجرایی داریم که 2 پروژه توسعه باغات در اراضی شیبدار شهرستان طارم و احداث واحد 900 تنی پرورش ماهی در روستای گنبد شهرستان ایجرود، جزو پروژه‌های مصوب جهش تولید استان هستند.

تاراسی افزود: در ارتقای بهره‌وری در عوامل تولید نیز 9 پروژه برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به طرح‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی در استان زنجان گفت: برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری 1400 میلیارد تومان بود که تاکنون طی تفاهم با بانک‌های استان پرداخت تسهیلات به مبلغ600 میلیارد تومان قطعی شده که امسال به این پروژه‌ها اختصاص می‌یابد.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: مجموع اعتبارات قانون متوازن تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این استان در سال جاری 204 میلیارد و 700 میلیون تومان است که 102 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و بقیه، اعتبارات ملی هستند.

احمد خداوردی افزود: توزیع این اعتبارات بر اساس ابلاغ نهایی دستورالعمل به استان، انجام شده است.

وی اظهار داشت: برای خرید یک دستگاه تست ماسک‌های موجود در بازار، نیاز به اعتبار بود که به دلیل توزیع اعتبارات در ابتدای سال، هزینه مورد نظر به مبلغ 100 میلیون تومان با جابه‌جایی اعتبار، تامین شد.

خداوردی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی برای مبادله موافقت‌نامه‌های اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تا پایان مردادماه مهلت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*