شنبه 7 مهر 1403

تولید و توزیع برق رشد نکند، ناترازی به 30 هزار مگاوات می‌رسد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید و توزیع برق رشد نکند، ناترازی به 30 هزار مگاوات می‌رسد

امروز 7 مهرماه در نشست خبری ارائه راهکار‌های عملیاتی برای رفع ناترازی برق نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: برآوردها حاکی از آن است که برای سال آینده 24 هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم و 17 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف کنیم.

او افزود: در سال 88 مقام معظم رهبری یک نکته را در خصوص اصلاح الگوی مصرف فرموندند که باید دائم بر آن تاکید کرد در دو سال گذشته دولت یک سیاست حمایتی را فراهم کرد تا بتوانیم بخشی از مطالبات واحد‌های تولیدی برق که از طریق تجدیدپذیر تامین مالی می‌کردند را دریافت کنیم.

در ادامه زنگنه دبیر انجمن تجدید پذیرها گفت: اصل مشکل بحث ناترازی است در تابستان امسال ناترازی حدود 18 هزار مگاواتی بود که برای جبران آن نزدیک بر 20 میلیارد دلار منابع مالی نیاز است که سرمایه‌گذاری شود و اگر تولید و توزیع برق رشد نکند، میزان ناترازی برق به 30 هزار مگاوات می‌رسد.

او افزود: طبیعی است که بانک‌ها باتوجه به تکالیف تکلیفی که دارند نمی‌توانند آنطور که باید عمل کنند، صندوق توسعه ملی هم حدود 20 میلیارد دلار منابع دارد که نمی‌تواند تمام آن را در این حوزه صرف کند، بازار سرمایه هم که مردم به آن اعتماد ندارند و عمق کافی ندارد بنابر این یکی از مشکلات اساسی روش تامین مالی است. در ادامه زنگنه می‌گوید: مشکل بعدی در زمینه عملکرد جزیره‌ای دولتی است بنظر می رسد که مشکل برق جدی گرفته نشده یا دولت در مقابل آن عملکرد واحد ندارد. یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه بحث زمین است در حالت نرمال یک سال و نیم زمان می‌برد که روند پیش برود با تمام مشکلات حال وقتی نیروگاه تجدیدپذیر احداث شد مشکلی بعدی این است که خریدار می‌تواند پول برق فروخته شده را از دولت بگیرد اگر این روند اینگونه پیش رود همچنان سیستم ناپایدار ادامه دارد. او گفت: از جمله اتفاقات خوب بحث تابلوی سبز بورس انرژی بود در تابلوی سبز خریدار آن صنایع هستند از دولت می‌خواهیم چنین زمینه‌هایی را فراهم کنند همچنین انتظارات تجدیدپذیر‌ها در این بخش این است که مصوبات و دستورالعمل‌های موجود در زمینه تابلوی سبز همچنان برقرار بماند که از جمله مهمترین این مصوبات عدم قطع برق صنایعی است که برق خود را از تابلوی سبز خریداری می‌کنند.