یک‌شنبه 15 مهر 1403

تکلیف قانونی، خودکفایی تولید گوشت تا 4 سال آینده است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تکلیف قانونی، خودکفایی تولید گوشت تا 4 سال آینده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس قوانین مجلس تکلیف شده تا 4 سال آینده کشور در تولید گوشت به 90 درصد خودکفایی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس قوانین مجلس تکلیف شده تا 4 سال آینده کشور در تولید گوشت به 90 درصد خودکفایی برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد. غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در این همایش گفت: بر کسی پوشیده نیست انسان سالم حاصل غذای سالم، دام سالم و علوفه سالم است و در این خصوص سازمان دامپزشکی تکالیفی دارد که به وظایف خود عمل کرده است.

وی افزود: این سازمان بر 17 میلیون تن تولید فرآورده‌های دامی در کشور و حدود 14 میلیون تن واردات این بخش نظارت داشته که تأثیر مستقیم بر سلامت انسان و جامعه دارد.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی حتی در بخش دام، پیشگیری مهم‌تر از درمان است و در این خصوص هم سازمان دامپزشکی گام‌های خوبی برداشته است؛ چرا که مقرون به صرفه تر و عقلایی تر محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به ارزش افزوده حوزه دام اشاره کرد و گفت: حدود 25 درصد ارزش افزوده تولیدات دامی به خدمات دامپزشکی اختصاص دارد. این سهم نشان از اهمیت آن در اقتصاد و امنیت غذایی دارد و از ارکان حکمرانی خوب است.

نوری قزلجه اضافه کرد: بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی در بخش دامپزشکی تکلیف شده در 4 سال آینده به 90 درصد خودکفایی در تولید گوشت دست پیدا کنیم. در این راستا قطعاً به فعالیت دامپزشکان نیاز است.

وی یادآور شد: نیاز است تا بخشی از امور توسط بخش خصوصی عملیاتی شود. برخی از اقدامات ضروری در این خصوص کمک به خودکفایی گوشت قرمز و سفید از طریق کنترل بیماری‌ها و کاهش تلفات شدنی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیازمندی کشور در تأمین واکسن‌های دام و طیور ادامه داد: 70 درصد واکسن طیور و 30 درصد واکسن دامی وارداتی است و افزایش تولید واکسن ما را در تحقق هدف خودکفایی فرآورده‌های دامی و طیور کمک کننده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر مشارکت مردمی تصریح کرد: توسعه مشارکت مردم و تشکل‌های بخش خصوصی در ارائه خدمات دامپزشکی و بیمه ضروری است تا برنامه‌های آینده در مسیر روشن‌تری دنبال شود.

وی گفت: واگذاری بخش‌های سودده انگیزه بخش خصوصی را برای مشارکت افزایش داده و هدف ما این مهم است.

نوری قزلجه در پایان عنوان کرد: ایجاد سازوکار لازم برای استانداردسازی سلامت انسان که وابسته به سلامت دام است تحقق همان مفهوم یک جهان یک بهداشت است.