چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تکلیف مخاطب با ساترا و ارشاد روشن نیست / هر روز دعوای جدیدی شروع می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تکلیف مخاطب با ساترا و ارشاد روشن نیست / هر روز دعوای جدیدی شروع می‌شود

با گذشت چندین سال از دعوای قدیمی ساترا و ارشاد درخصوص نظارت بر شبکه نمایش خانگی، نه تنها امیدی به حل این مشاجره نمی‌رود بلکه هر روز آتش این دعوا شعله ورتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهای اخیر مجددا دعوای قدیمی ساترا، ارشاد و مدیران VODها بر سر مسئولیت اعطای مجوز و نظارت بر کار شبکه نمایش خانگی شعله ور شده است؛ جنگ و دعوایی که با ادبیات اخیر جبلی رئیس رسانه ملی در خصوص شبکه نمایش خانگی به نظر می رسید قدری به صلح و آشتی نزدیک شده باشد.

در پی انتشار (گویا بدون مجوز) برخی سریال ها در شبکه نمایش خانگی، سعید مقیسه رئیس ساترا صراحتا به برخی از پلتفرم های شبکه نمایش خانگی هشدار می دهد که در صورت ادامه تخلفات، امتیاز آنها کسر شده و درنهایت ممکن است به لغو مجوز آنها ختم شود.

تکلیف مخاطب روشن نیست؛ ادامه دعوا 

شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو پس از هشدار رسمی ساترا، واکنش و اعتراضات شدیدی در فضای مجازی نشان داد. او معتقد است ساترا به لحاظ قانونی حق دخالت در اعطای مجوز و نظارت بر شبکه نمایش خانگی را ندارد؛ اما برخلاف شکوری، مدیرعامل نماوا در گفت و گویی رادیویی با سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، اعلام کرد که ارتباط دوستانه ای با آقایان تنظیم گر دارد و خود را تابع قانون جاری معرفی و به نحوی به صلح با ساترا رضایت می دهد.

فقط ارشاد مسئول تنظیم گری است

اما حامد حاجی ملامیرزایی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد با بیان اینکه این دعوا باید در زمین وزارتخانه حل شود، معتقد است که بر اساس قانون، مسئول تنظیم‌گری در حوزه محتوای سمعی و بصری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ملامیرزایی تاکید دارد که سکوهای نمایش خانگی در اصطلاح وی او دی، یو جی سی و دیگر رسانه‌های سمعی و بصری مشهور و پرکاربر از وزارت ارشاد مجوز فعالیت قانونی دارند و تحت حمایت قانونی دولت هستند.

در پی این ادعا و اختلافات، شخص وزیر ارشاد وارد این ماجرا می شود تا این دعوای کهنه را از طریق گفت و گو و مذاکره حل کند؛ وی با تاکید بر برپایی جلسات متعدد مشترک میان مسئولان وزارت فرهنگ با مدیران رسانه ملی برای حل اختلاف نظرها در خصوص شبکه نمایش خانگی ابراز کرد: در حال حاضر با همیاری رئیس سازمان صداوسیما به عنوان برادر، دوست و همکار سابق در رسانه ملی به دنبال حل و فصل مسائل مرتبط با شبکه نمایش خانگی هستیم و وزارت فرهنگ در خصوص نتایج این جلسات کاملا تابع قوانین است.

تاکید معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر جایگاه تنظیم‌گری ساترا

پای این اختلافات به حوزه ریاست جمهوری نیز باز می شود و در تازه ترین اظهاراتی که از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این باره منتشر شده، این معاونت در نامه‌ای خطاب به جبلی رییس رسانه ملی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما دانسته و روی این امر تاکید کرده است.

به نظر می رسد که هر چه سریعتر باید به این دعوای قدیمی پایان داد چون دود این مشاجره در نهایت به چشمان مخاطبی می رود که می خواهد در فضایی آرام و با دیدن برنامه ها و سریال های شبکه نمایش خانگی در کنار خانواده اوقات فراغت خود را تامین کند.

تکلیف مخاطب با ساترا و ارشاد روشن نیست / هر روز دعوای جدیدی شروع می‌شود 2