شنبه 7 مهر 1403

تکیه بر ظرفیت صنایع دستی برای توسعه زنجان بسیار مهم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تکیه بر ظرفیت صنایع دستی برای توسعه زنجان بسیار مهم است

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: برای توسعه این استان در بخش صنعت، تکیه بر ظرفیت‌های مهم صنایع دستی مانند چاقو، مس، ملیله، چارق و فرش و همچنین بومی‌سازی و حمایت از فعالان این بخش‌ها بسیار حائز اهمیت است.

ایرج احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خوشه صنعتی چاقو فعالیت خود را از سال 98 در زنجان آغاز کرده است، اظهار داشت: چاقوسازی، سابقه دیرینه‌ای در زنجان داشته و نام این استان با صنعت چاقوسازی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک مسؤولیت مهم و تاریخی بر عهده عامل توسعه خوشه صنعتی چاقو در زنجان قرار گرفته که باید ضمن تحمل سختی‌های این مسؤولیت با اعتمادسازی باعث افزایش همگرایی بین ذینفعان این صنعت شود.

احمدی، حمایت از تشکیل خوشه‌های صنعتی را جزو اولویت‌های شرکت شهرک های صنعتی استان خواند و افزود: امیدواریم با حمایت مسؤولان و همکاری ذینفعان خوشه‌های مختلف، شاهد توسعه روزافزون صنایع استان باشیم.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی صنایع دستی مستقر در شهرک‌های صنعتی، هنگام واگذاری زمین به تولیدکنندگان می‌توانیم شرایط نقدی قیمت زمین را کاهش داده و شمار اقساط را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: تقویت محصولات صنایع دستی به‌ویژه در مقوله بازاریابی و برندسازی را نسبت به معرفی روزافزون صنعت چاقوسازی زنجان در دستور کار داریم و این شرکت، طبق برنامه‌ریزی و با اولویت‌بندی اقدام به تشکیل خوشه‌های صنعتی می‌کند.

وی اظهار داشت: تا کنون خوشه‌های صنعتی روی، فرش دستبافت و کفش هیدج در استان زنجان تشکیل شده و نتایج مطلوبی نیز به همراه داشته است.

احمدی با بیان اینکه فعالیت چاقوسازان باید متناسب با سلیقه‌های روز مشتری باشد، تاکید کرد: چاقوسازان برای افزایش کیفیت و بهره‌وری این صنعت باید نسبت به به‌روزرسانی ماشین‌آلات و استفاده از تکنولوژی‌های جدید اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه پیش‌بینی شده، مطالعات شناختی توسعه خوشه چاقوی زنجان توسط عامل توسعه، انجام گرفته و نقاط ضعف و قوت این صنعت با تحقیقات میدانی، شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: پس از مطالعه، حساس‌سازی ذینفعان و اعتمادسازی، ترغیب نهادهای پشتیبانی به حمایت از خوشه صنعتی چاقو از مهمترین برنامه‌های عملی برای این خوشه است.

وی افزود: البته هدف نهایی شرکت شهرک‌های صنعتی از این اقدام، افزایش میزان تولید، اشتغال و میزان صادرات در خوشه‌های صنعتی است.

احمدی با تاکید بر تقویت ظرفیت‌های صادراتی چاقوی زنجان با راه‌اندازی خوشه کسب و کار چاقو، خاطرنشان کرد: شرکت‌های مدیریت صادرات که وظیفه آن‌ها صادرات و شناسایی بازارهای جدید محصولات است را در استان زنجان نداریم اما معتقدم باید صنایع چاقو و مس به خوبی در استان زنجان تقویت شوند تا شاهد توسعه صادرات در این 2 صنعت باشیم.

به گزارش ایرنا، 10 ژوئن مصادف با 20 خرداد، روز جهانی صنایع دستی است و هم‌اکنون حدود 6 هزار نفر در این استان به طور مستقیم در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال دارند.

شورای جهانی صنایع‌دستی، سال گذشته زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله، ثبت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*