شنبه 31 شهریور 1403

تیری که استقلال در تاریکی برای بخشیدن شدن چشمی انداخت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تیری که استقلال در تاریکی برای بخشیدن شدن چشمی انداخت

براساس آنچه در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است، درخواست باشگاه استقلال برای بخشیده شدن کارت قرمز روزبه چشمی به نتیجه نخواهد رسید.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، دیدار نساجی مازندران - استقلال در چارچوب هفته پنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور عصر جمعه در ورزشگاه شهیدوطنی قائمشهر برگزار شد. این مسابقه که به واسطه حضور برخی از استقلالی‌های سابق در کادر مدیریتی، فنی و بازیکنان نساجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود در نهایت به نتیجه تساوی 2 - 2 و تقسیم امتیاز انجامید.

چشمی دربی 104 را از دست داد

قضاوت دیدار نساجی - استقلال برعهده علی صفایی بود، داوری که بارها برای اجرای تصمیماتش به کمک داور ویدیویی رجوع و پنج بار از کارت‌های زرد و قرمزش استفاده کرد. آخرین کارتی که از جیب صفایی خارج شد سهم روزبه چشمی بود که در دقیقه 11+90 منجر به اخراج کاپیتان دوم استقلال از زمین شد.

اینکه استقلال در هفته پیش رو باید مقابل پرسپولیس صف‌آرایی کند، اهمیت کارت‌های زرد و قرمز پیش از دربی را دوچندان کرده بود و با توجه به اشتباه علی صفایی و تیم VAR حاضر در ورزشگاه شهیدوطنی در اخراج چشمی باشگاه استقلال این حق را برای خود قائل شد که با اعتراض به تصمیم داوری شاید بتواند محروم کاپیتان دوم آبی‌پوشان را باطل کند.

در همین راستا پژمان ماندگاری مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال در صفحه شخصی خود در یکی از رسانه‌های اجتماعی اینطور نوشت: «باشگاه استقلال نسبت به اخراج روزبه چشمی به صورت رسمی اعتراض خود را به فدراسیون فوتبال اعلام کرده و براساس نظرات کارشناسان خواهان حذف کارت قرمز برای بازیکن خود است».

در بیانیه امروز باشگاه استقلال نیز در این مورد آمده است: «با توجه به اشتباهات کوبل داوری در جریان دیدار استقلال و نساجی که منجر به نادیده گرفتن دو ضربه پنالتی به سود استقلال و اخراج ناعادلانه روزبه چشمی گردید، باشگاه استقلال با استفاده حق قانونی خود مراتب اعتراض و شکایت خود را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد».

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا اساساً باشگاه استقلال می‌تواند با استناد به قانون کارت قرمز روزبه چشمی را حذف کند؟ ماده 15 آیین‌نامه انضباطی در این مورد می‌گوید: «ماده 15 - صلاحیت داور در اتخاذ تصمیمات انضباطی

1- تصمیمات انضباطی در جریان مسابقه توسط داور اتخاذ می‌شوند و تصمیمات اتخاذشده توسط داوران در زمین مسابقه، نهایی هستند.

2- در مواردی که تصمیمات داور دربردارنده اشتباه فاحشی باشد، تنها آثار انضباطی آن تصمیم قابل بررسی و اصلاح در رکن قضایی می‌باشد. بنابراین در صورت اشتباه در هویت شخص، آثار انضباطی بر اساس این مقررات تنها متوجه شخصی خواهد بود که در عمل و واقعاً مرتکب آن تخلف شده است.

تبصره: اصلاح اشتباهات داوری توسط رکن قضایی موکول به درخواست ذینفع و پذیرش اشتباه توسط داور یا کمیته و دپارتمان داوری می‌باشد.

3- اعتراض به اخطار یا اخراج از زمین مسابقه، نزد رکن قضایی تنها در صورتی مسموع خواهد بود که اشتباه داور فقط در خصوص هویت شخص بوده باشد».

با توجه به موارد یادشده و اینکه خطا روی بازیکن نساجی توسط روزبه چشمی صورت گرفته و داور به او کارت قرمز نشان داده است نه بازیکنی دیگر اعتراض باشگاه استقلال نمی‌تواند منجر به بخشودگی روزبه چشمی شود و این بازیکن در دربی پیش رو غایب خواهد بود.

دیدار استقلال - پرسپولیس در چارچوب هفته ششم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از ساعت 19 روز چهارشنبه هفته جاری 4 مهر ماه 1403 در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک برگزار خواهد شد.