چهارشنبه 18 مهر 1403

ثبت ملی قریب به2هزار اثر میراث فرهنگی یزد / مرمت بیش از 500 اثر تاریخی یزد در سال گذشته انجام شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ثبت ملی قریب به2هزار اثر میراث فرهنگی یزد / مرمت بیش از 500 اثر تاریخی یزد در سال گذشته انجام شد

شاکری سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزدگفت: در سال گذشته 504 اثر تاریخی شامل بنا، محوطه و بافت تاریخی مرمت‌شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شاکری شمسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط میراث فرهنگی استان در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته تعداد 48 اثر تاریخی و طبیعی یزد به ثبت ملی رسید و تعداد آثار ثبتی استان به 1951 مورد افزایش یافت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: از 48 اثر ثبت‌شده در سال گذشته 20 اثر غیرمنقول، شش اثر منقول، 19 اثر ناملموس، سه اثر طبیعی و دو مورد آن تعیین حریم آثار ثبتی بوده است.

شاکری با اشاره به شناسایی 58 اثر و مستندسازی 58 اثر جدید ابراز کرد: تعداد 50 پرونده آماده و به‌منظور پیشنهاد برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال‌شده و در نوبت ثبت است.

وی بابیان اینکه در سال گذشته یک موزه جدید به موزه‌های استان اضافه‌شده است، افزود: در حال حاضر تعداد موزه‌های استان یزد به 34 موزه فعال شامل شش موزه خصوصی، 16 موزه وابسته به سایر ارگان‌های دولتی و 12 موزه تحت نظارت اداره میراث فرهنگی افزایش یافت.

شاکری شمسی از رشد 138 درصدی بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سال 1400 خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد 88 هزار و 972 نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد بازدید کردند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: تعداد 3هزار شی‌ء در سال 1400 ساماندهی و مستندسازی شده است و در بخش مرمت اشیای فرهنگی، تاریخی تعداد 80 شی‌ء مرمت‌شده است.

شاکری در پایان با اشاره به 24 مورد پایش بناها و محوطه‌های تاریخی برای پیشگیری از خسارت موریانه در بناهای استان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال گذشته هشت مورداجرای برنامه‌های کنترل عوامل بیولوژیک در بناهای تاریخی استان بد که این اقدام نیزدر سال 1400 انجام شد.

انتهای پیام / ک