جمعه 31 فروردین 1403

جای خالی حمایت ازهنرمندان درشهر جهانی صنایع دستی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
جای خالی حمایت ازهنرمندان درشهر جهانی صنایع دستی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای مردمی سوغات با طعم مهارت پیش از ظهر پنجشنبه در باغ غدیر اصفهان برگزار شد. عباس شیردلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در این آئین با اشاره به اینکه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است و این در حالی است که تاکنون دراین شهر حمایتی از هنرمندان صنایع دستی نشده است اظهار داشت: البته با توجه به تغییر مدیریت مرکز خلاقیت برای توجه به هنرمندان بارقه‌های امیدی ایجاد شده است.

وی افزود: اگر نمایشگاه‌های صنایع دستی جدی گرفته شود و با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای مهارت فعالان این عرصه را توسعه دهیم شرایط بهتری را خواهیم داشت.

خانه هنرمندان صنایع دستی در اصفهان راه‌اندازی شود

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه هنرمندان ما توان ارائه هنر خود را ندارند، گفت: برای این امر نیازمند کمک هستیم، همه هنرمندان دنیا در کشورهای مختلف محلی به نام خانه هنرمندان دارند و این در حالی است که در اصفهان با عنوان شهر جهانی صنایع دستی چنین ظرفیتی موجود نیست.

وی ادامه داد: بیش از 60 هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان هیچ حمایتی نمی‌شوند و از شهرداری درخواست داریم خانه صنایع دستی در اصفهان با مدیریت مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان راه‌اندازی شود.

فضایی برای راه‌اندازی باشگاه صنایع دستی نداریم

شیردلی با اشاره به اینکه چهار سال است به عنوان نماینده هنرمندان صنایع دستی اصفهان مجوز باشگاه صنایع دستی را دریافت کرده ام، افزود: این در حالی است که فضایی برای راه‌اندازی این باشگاه ندارم و اگر فضایی برای این امر تأمین شود می‌توان ارتباط مستقیم هنرمندان صنایع دستی را با یونسکو ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ها در راستای راه‌اندازی خانه صنایع دستی در اصفهان باشد، افزود: با راه‌اندازی این خانه با استفاده از حضور اساتید خبره صنایع دستی برای آموزش به جوانان می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای این صنعت باشد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه 196 رسته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد که تعدادی از آنها منسوخ شده است، تصریح کرد: تعدادی نیز در حال منسوخ شدن است که نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی وجود دارد، اضافه کرد: برای این امر نیاز به فضا برای آموزش هستیم.

لزوم برندسازی و ارتقای کیفی صنایع دستی اصفهان

همچنین آرش اخوان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه این جلسه ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی اظهار داشت: اصفهان نزدیک یک سوم هنرهای صنایع دستی ثبت شده را دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: تجربه جهانی نشان می‌دهد که سه‌کشور آلمان، ژاپن و کره در جنگ جهانی دوم آسیب جدی دیدند اما امروز این سه کشور از سردمداران اقتصادی جهان هستند و علت موفقیت آن مهارت آموزی به نیروی انسانی است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان ظرفیت خوبی به نام صنایع دستی دارد، گفت: ما در این صنعت نیاز به آموزش و برند سازی داریم، همچنین کیفیت بخشی و بسته بندی این صنعت نیز جای کار دارد. وی در ادامه با بیان اینکه در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نظام دو گانه آموزشی را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: اگر در این طرح 70 درصد استاد کاران و 30 درصد نیروهای فنی و حرفه‌ای همکاری کنند خروجی موفقی را خواهیم داشت.

اخوان طبسی افزود اصفهان موزه‌ای است که مردم در آن زندگی می‌کنند و باید قدر این فضا را بدانیم.

برگزاری 17 رویداد در هفته صنایع دستی اصفهان

همچنین سعید ابراهیمی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در این آئین با بیان اینکه برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در حوزه صنایع دستی باید همه نهادها همکاری داشته باشند، اضافه کرد: مجموعه اکوسیستم دانشگاهی، نهادهای مردمی و.. باید کار کنند تا عملکرد موفقی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 17 رویداد را در هفته صنایع دستی در دستور کار داریم، گفت: امروز مهارت را در دستور کار داریم و کارگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر اصفهان از جمله چهلستون، باغ غدیر، کتابخانه مرکزی و... برگزار خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق عمر زیادی ندارد اما رشد خوبی را داشته است، افزود: امروز بیش‌از 280 شهر در این شبکه حضور دارند و این یعنی ظرفیت بسیار خوبی که باید هماهنگ شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته صنایع دستی در اصفهان رویدادهایی همچون رونمایی از دستبند جلفایی، اشک زاینده رود، تجلیل از پیشکسوتان هنرمند، برپایی کارگاه آموزشی مباحث مالیاتی و... را در دستور کار داریم.

ابراهیمی همچنین به نصب پلاک کوب شهر خلاق در میدان نقش جهان اشاره کرد و گفت: ایده کاپ صنایع دستی را نیز در دستور کار داریم، المان‌های صنایع دستی را در دستور کار داریم که به المان‌های موجود شهری اضافه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت منجر به افزایش 80 درصدی مهاجرت به شهرها شده است، اضافه کرد: آماده برای رشد پایدار باید رویکرد توسعه تغییر کند، از سویی باید توجه داشت که این کار چالش‌های زیادی را دارد باید حمایت جدی را داشته باشیم چون هنوز توان مقابله با گردش مالی صنعت را نداریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان عنوان شهر خلاق را دارد و به عنوان استراتژی برتر باید در دستور کار همه بخش‌ها مورد توجه باشد، افزود: باید شبکه شهرهای خلاق ایران شکل بگیرد و داشته‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.