یک‌شنبه 22 مهر 1403

جزئیات واکنش روسیه به سقف قیمتی غرب برای نفت این کشور

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
جزئیات واکنش روسیه به سقف قیمتی غرب برای نفت این کشور

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مسکو احتمالا در واکنش به سقف قیمتی تعیین شده برای نفتش، تولید خود را در اوایل سال آینده میلادی، 5 تا 7 درصد کاهش خواهد داد.

نوآک برای نخستین بار جزئیات این واکنش را توضیح داد و گفت: این کاهش تولید می‌تواند به روزانه 500 تا 700 هزار بشکه برسد.

وی همچنین گفت: با وجود تلاش های اروپا برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه، صادرات انرژی از روسیه در سراسر جهان مورد تقاضاست و مسکو خریداران خود را متنوع ساخته است.

نوآک با توضیح اینکه توسعه اقتصادی جهانی بدون انرژی روسیه دشوار خواهد بود، پیش بینی کرد، اروپا با کمبود گاز مواجه شود و این امر محدودیت هایی برای قیمت گاز و به تبع آن برای نفت ایجاد می کند.

اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه تعیین کرده اند که از 5 دسامبر اعمال شده است. اتحادیه اروپ همچنین تحریم بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را نیز اجرای کرده است. این تحریم قبلا توسط انگلیس، کانادا، ژاپن و امریکا انجام شده است.

نوآک افزود: «ما بر این باوریم که در شرایط فعلی، به جان خرید خطر تولید، کمتر بهتر از هدایت شدن با سیاست فروش سقف قیمتی است. امروز 60 دلار است، فردا ممکن است قیمت دیگری باشد و وابسته شدن به چنین تصمیماتی توسط کشورهای غیردوست برای ما قابل قبول نیست.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه گفته بود، در اوایل هفته آینده حکمی در مورد اقدامات مسکو در پاسخ به سقف قیمتی صادر خواهد کرد.

نوآک توضیح داد، این حکم، فروش نفت و فرآورده های نفتی به کشورهایی که به سقف قیمتی پیوستن و شرکت هایی که خواستار رعایت آن هستند را ممنوع می کند.

وی اضافه کرد، انتظار می رود تولید نفت روسیه در سال جاری از 524 میلیون تن در سال 2021 به 535 میلیون تن (10.7 میلیون بشکه در روز) افزایش یابد؛ اما تولید گاز طبیعی یک پنجم کاهش خواهد یافت و به 671 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

معاون نخست وزیر روسیه گفت، به زودی تخفیف های روسیه ثبات پیدا می کند و مسکو بیشتر سال خود را برای تحریم ها و سقف قیمتی آماده می کرد.

این مقام روس با تقدیر از کار اوپک پلاس، گفت، در صورتی که اتفاقات غیرمترقبه رخ ندهد، قیمت نفت احتمالا در محدوده 70تا 100 دلار در هر بشکه در سال آینده معامله شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اتحادیه اروپا

روسیه

نفت این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
جزئیات واکنش روسیه به سقف قیمتی غرب برای نفت این کشور 2
جزئیات واکنش روسیه به سقف قیمتی غرب برای نفت این کشور 3