شنبه 5 آبان 1403

جشنواره جوان؛ راهی روشن به آینده موسیقی ایران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جشنواره جوان؛ راهی روشن به آینده موسیقی ایران

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان راهی روشن به آینده موسیقی ایران و فرصت مغتنمی برای بیان احساسات جوانان یاد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد اله‌یاری  با صدور پیامی به این جشنواره نوشت: جشنواره ملی موسیقی جوان فرصت مغتنمی برای بیان احساسات و عواطف لطیف جوانان است و امکان شناخت بهتر وضعیت موسیقی و ظرفیت‌های هنرمندان و جوانان و اجرای آثارشان را فراهم می‌کند. وی افزود: این جشنواره با محوریت موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک که بنیان و اعتبار فرهنگی دارند، بستر مناسبی است تا داشته‌های ارزشمند هنری جوانان بیان و با نگاه و نظر استادان و هنرمندان پیشکسوت صیقل یابد؛ جوانانی که جریان آینده موسیقی کشور با حضور و هنر آنان پیش می‌رود.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی جوان راهی روشن به آینده موسیقی ایران است که به شایستگی می‌تواند هویت فرهنگی، دینی و موسیقایی ما و پویایی جوانان را در موسیقی ارائه کند. اعتبار و جایگاه جشنواره با مشارکت و همراهی استادان شاخص موسیقی در داوری و روند منظم برگزاری جشنواره تثبیت شده است. وی افزود: چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان علی‌رغم شیوع ویروس کرونا با استقبال و اشتیاق هنرمندان جوان با شیوه‌ای دیگر برگزار می‌شود و تجربه‌ای متفاوت را در این رویداد رقم می‌زند. فرصت را مغتنم می‌شمارم و از تلاش‌های دبیر محترم جشنواره، داوران فرهیخته و همکارانم در دبیرخانه و ستاد اجرایی و پشتیبانی جشنواره قدردانی می‌کنم.

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند. این رویداد طبق تعاریف بین‌المللی یک مسابقه موسیقایی است و در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود.

در بخش موسیقی دستگاهی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی، در بخش موسیقی کلاسیک نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن و در بخش موسیقی نواحی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین، در حوزه موسیقی دستگاهی، بخشی برای حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی و بخشی نیز با عنوان بخش ویژه موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی در نظر گرفته شده است.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی الف (15 تا 18 سال، متولدین سال‌های 1381 تا 1384)، ب (19 تا 23 سال، متولدین سال‌های 1376 تا 1380) و ج (24 تا 29 سال، متولدین سال‌های 1370 تا 1375) برگزار می‌شود.

مرحله نهایی داوری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.

*س_برچسب‌ها_س*