سه‌شنبه 12 تیر 1403

جلیلی با جمعی از نمایندگان مجلس دیدار کرد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
جلیلی با جمعی از نمایندگان مجلس دیدار کرد

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز یکشنبه دهم تیر ماه با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی» روز یکشنبه در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار با نمایندگان؛ سومین دیدار امروز نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و جلیلی ظهر امروز در بازار تهران حضور یافت و بعد از آن نیز با جمعی از ورزشکاران دیدار و گفت‌وگو کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت 8 صبح روز جمعه هشتم تیرماه در 58 هزار و 640 شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد 34 هزار و 522 شعبه شهری، 24 هزار و 118 شعبه روستایی، 43 هزار و 425 شعبه ثابت و 15 هزار و 215 شعبه سیار بود همچنین 344 شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، «مسعود پزشکیان» 10 میلیون و 415 هزار و 991 رأی و «سعید جلیلی» با 9 میلیون 473 هزار 298 رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم می‌رود.

بر اساس ماده 67 قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا 24 ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل 117 قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 15 تیر برگزار می‌شود.