یک‌شنبه 27 خرداد 1403

جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه یزد به 13 راس افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جمعیت گورخرهای ایرانی در ابرکوه یزد به 13 راس افزایش یافت

یزد - ایرنا - رییس اداره حفاظت از محیط زیست ابرکوه گفت: با زایمان چهار راس کره گورخر ایرانی ماده در منطقه پنج انگشت سایت تکثیر و نگهداری این شهرستان، جمعیت این گونه در معرض انقراض به 13 راس در منطقه افزایش یافت.

حسن تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تولد این کره گورخرها، پیش بینی می شود تعداد زایمان گورخرها تا اوایل تیرماه امسال به 6 راس برسد.

وی با بیان اینکه دوره بارداری گورخر ایرانی 12 ماه است، اظهار کرد: کره گورخرها معمولا در 48 ماهگی بالغ می شوند.

تیموری با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت و پتانسیل خوبی برای نگهداری و پرورش گونه های بومی منطقه برخوردار است ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و تامین منبع غذایی، گورخرها هر سال قادر به زادآوری هستند.

این مسوول با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال 1389 تاکید کرد: هم اکنون هفت راس گورخر ماده و 6 راس گورخر نر ایرانی در این سایت نگهداری می شوند.

رییس حفاظت از محیط زیست ابرکوه بیان کرد: این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه های مهم حیات وحش استان یزد بود و تا اواخر دهه 40، گونه های جانوری گورخر، آهو و جبیر در آن می زیست و حتی در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه های خوب پرورش گورخر نام برده شده است.

سایت تکثیر گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت در منطقه ای به مساحت حدود 200 هکتار در 60 کیلومتری جاده ابرکوه - مروست در استان یزد قرار دارد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*