شنبه 8 اردیبهشت 1403

جهش آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جهش آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - بر اساس گزارش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، در دولت سیزدهم آموزش‌های مهارت از سوی مراکز دولتی 9 درصد و از سوی مراکز غیردولتی 14 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت نقش مهمی در ایجاد اشتغال و به‌تبع در اقتصاد کشور دارد که باید همگام با سرعت تکنولوژی نوین، مهارت‌آموزی‌ها به‌روزرسانی شود.

یکی از اولویت‌های مهم در سرمایه‌گذاری‌های آموزشی و گسترش آموزش‌های مهارت‌محور بوده و این مهم نیز از سوی نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی مانند یونسکو و بانک جهانی به منزله یک استراتژی مهم به کشورهای در حال توسعه دنبال می‌شود.

تغییرات در دنیای بازار کسب و کار نیازمند ارائه مهارت است در همین راستا کارجویان باید با رویکردهای جدید آموزشی در حوزه‌های مختلف آشنا باشند تا از این طریق بتوانند متناسب با تغییرات دنیای کار خود را وفق دهند.

دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به مهارت‌آموزی در فرایند توسعه اقتصادی کشور دارد ازاین‌رو با درک اهمیت مهارت و فناوری به دنبال تربیت نیروی انسانی ماهر است چراکه آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور است.

آموزش‌های فنی و حرفه ای به 16 گروه

در همین راستا سازمان فنی و حرفه‌ای کشور متولی ارائه آموزش‌های مهارتی به اقشار مختلف است این قشر شامل کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار / بدسرپرست، روستائیان، عشایر، دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، شاغلین، پناهندگان و اتباع خارجی هستند.

معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با استناد به اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ایران 1404، سیاست‌های کلی اشتغال، سیاست‌های کلی نظام اداری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، نتایج مطالعات پرتکاپو، بر نامه‌های اجرایی متناظر با اولویت‌های عمومی و اختصاصی سازمان ابلاغی ریاست‌جمهوری، طرح اشتغال فراگیر و... با رویکرد جامعه‌پذیری مهارت‌ها، انطباق آموزش‌ها با نیاز بازار کار، دسترسی آسان ذی‌نفعان به آموزش‌ها، قابلیت اشتغال‌زایی آموزش‌ها و استفاده از پیشنهادها واحدهای ستادی و استانی، برنامه اجرایی سال 1401 سازمان را بر اساس سه راهبرد، 9 سیاست و 22 راهکار تدوین کرده است.

براین‌اساس، برنامه‌های آموزش مهارت در دو بخش دولتی و غیردولتی ارائه می‌شود که آموزش در مراکز دولتی و آزاد، آموزش مجازی، آموزش در محیط کار واقعی، کارورزی، مشارکت با سایر دستگاه‌ها، خرید خدمات آموزشی و سایر موارد اجرا می‌شود.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در جهت ارائه آموزش تخصصی انواع مهارت‌ها، دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند این دوره‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت است که علاقه‌مندان پس از گذراندن دوره‌های مختلف در آزمون‌ها شرکت کرده و پس از کسب امتیاز، گواهینامه و یا مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

کسب مهارت به ایجاد اشتغال و توانمندی کارجویان کمک شایانی می‌کند ازاین‌رو ارائه دوره‌های متنوع مهارتی، آموزش‌های اساسی و موردنیاز جامعه در سامانه سازمان فنی و حرفه‌ای بارگذاری شده است تا شرکت‌کنندگان بر اساس نیاز بازار کار و استعدادهای خویش، این دوره‌ها را شناسایی و اقدام به ثبت‌نام کنند.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز جامعه به افراد کمک می‌کند تا با کسب مهارت و تجربه وارد بازار کار شده و ضمن کاهش نرخ بیکاری، به پایداری اشتغال منجر می‌شود.

بیش از 12 هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که در رشته‌های مختلف هنری، صنایع‌دستی، آرایشی و بهداشتی و مکانیکی خدمات حرفه‌ای ارائه می‌کنند.

در همین راستا در دولت سیزدهم 569 هزار نفر دوره مهارتی در بخش دولتی ارائه شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین 389 هزار و 495 نفر دوره در آموزشگاه‌های آزاد سراسر کشور ارائه شد که این آمار نیز نشانگر رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.

سه هزار و 760 استاندارد شایستگی طراحی شده که در این دولت یک هزار استاندارد شایستگی متناسب با نیازهای روز بازار تدوین شده است همچنین 6 هزار و 500 استاندارد آموزشی به ثبت رسیده که حدود 300 استاندارد آموزشی در مراکز آموزشی موردتوجه قرار گرفته است.

این اقدامات در صدد آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی به اقشار مختلف جامعه است تا افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود که فرصت‌های شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند.

برچسب‌ها

جهش آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم 2