شنبه 21 مهر 1403

جهش تولید در چغندرقند خوزستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جهش تولید در چغندرقند خوزستان

اهواز - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری یک میلیون تن چغندر قند در استان برداشت خواهد شد در حالی این میزان در سال زراعی قبل حدود 630هزار تن بود.

کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون برداشت چغندرقند در چهار هزار و 500 هکتار انجام شده که خوشبختانه امسال شاهد رشد عملکردهای خوبی در تولید این محصول از جمله دستیابی به عملکرد 70 تن در هکتار و عیار 15.2 درصدی هستیم. وی با بیان اینکه برداشت چغندرقند از اردیبهشت ماه شروع شده است بیان کرد: امسال با برداشت یک میلیون تن چغندر از سطح حدود 12هزارهکتار دراستان، 135 هزار تن شکر تولید خواهد شد در حالی این میزان در سال گذشته حدود 75هزار تن بود. رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه حدود 270هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت و به هشت کارخانه قند کشور ارسال شده است پیش بینی کرد تا پایان خرداد ماه برداشت این محصول پایان یابد. برداشت 5.5میلیون تن محصولات پاییزی در خوزستان رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یا اشاره به برداشت محصولات پاییزی از اوایل فروردین تا حداکثر نیمه نخست مرداد ماه اظهار کرد: در این فاصله زمانی 5.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از مزارع استان برداشت شود. چنگلوایی، گندم، دانه روغنی کلزا، چغندرقند، جو، سیب زمینی، پیاز و نباتات علوفه‌ای را از مهمترین محصولات پاییزی در خوزستان عنوان کرد و افزود: ارزش این محصولات بیش از 60هزار میلیارد ریال است که به چرخه اقتصادی خوزستان تزریق می‌شود.

خرید یک میلیون و 135هزار تن گندم رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون یک میلیون و135هزار تن گندم از کشاورزی خوزستانی به نرخ تضمینی خریداری شده است. چنگلوایی با بیان اینکه بیش از90 درصد گندم استان برداشت شده است پیش بینی کرد امسال خرید تضمینی گندم در خوزستان به 1.5میلیون تن برسد.

برداشت گندم در خوزستان از 20 فروردین ماه در مناطق گرمسیری استان شروع شده و اواخر خرداد با برداشت این محصول در مناطق سردسیر پایان می‌یابد. استان خوزستان با تولید سالانه 16.2میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از 200هزار میلیارد ریال، مقام نخست کشور را دارد. با اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان به 25میلیون تن خواهد رسید و در مجموع 300هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*