دوشنبه 16 مهر 1403

جوامع محلی زنجان برای جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع آموزش می‌بینند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جوامع محلی زنجان برای جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع آموزش می‌بینند

زنجان - ایرنا - رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تیم ترویجی و آموزشی این اداره کل با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جوامع محلی و دهیاران مناطق حساس به آتش‌سوزی را از این امر مهم آگاه می‌کنند.

علی ایده‌لویی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با توجه به افزایش پوشش گیاهی در مراتع و جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها انجام می‌شود چرا که تداوم حفاظت از انفال در گرو آموزش جوامع محلی است.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیریت چرای دام و مدیریت علوفه افزایشی در ترسالی برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی مراتع در دستور کار قرار دارد.

ایده‌لویی خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی در مناطقی که بر اثر افزایش علوفه، نیازمند آگاهی‌بخشی و ترویج جهت پیشگیری از حریق و تخریب مراتع بود، برگزار شد.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کارشناسان ترویجی زنجان تا کنون با اعزام به روستاهای کوسه‌لر، گرنه، خوئین، حلب و ارکوئین از توابع شهرستان ایجرود با نشست صمیمانه مسؤولان بخشداری، جهاد کشاورزی، دهیاران و شوراهای اسلامی، اقدامات اثرگذاری در عرصه‌های ملی به روستاییان و حوزه‌نشینان برای پیشگیری از آتش‌سوزی انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: تلاش بر این است که با هماهنگی‌های انجام گرفته، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگسازی در خصوص حفاظت از انفال، ادامه داشته باشد.

ایده‌لویی خاطرنشان کرد: تا کنون پنج هزار بروشور پیشگیرانه ترویجی با طراحی جدید برای توزیع در مناطق بحرانی و حساس به آتش‌سوزی، آماده شده است.

وی افزود: فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار موثر است.

ایده‌لویی ابراز کرد: تا زمانی که مردم به حفظ و حراست از منابع طبیعی معتقد نبوده و به اهمیت حیاتی آن برای خود و آیندگان خویش، آگاهی نیابند اقدامات ما نیز به تنهایی کارساز نخواهد بود و مشارکت مردم و جوامع محلی را می‌طلبد.

این مسؤول گفت: در خردادماه امسال 13 فقره آتش‌سوزی مراتع به مساحت 307 هکتار به ثبت رسیده که شهرستان طارم با 6 فقره حریق در مراتع به مساحت 268 هکتار، بیشترین آمار در این بازه زمانی را دارد.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) در جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها گفت: منابع طبیعی با بحران‌های مختلف از جمله آتش‌سوزی که در فصل تابستان افزایش می‌یابد، روبه‌رو است که استفاده از ظرفیت سمن‌ها به منظور تحقق اهداف آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با آموزش، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیقتر در سطوح مختلف منابع طبیعی بین جوامع محلی و دیگر افراد جامعه به عنوان پرچمداران حفاظت از انفال، عمل کنند.

ایده‌لویی خاطرنشان کرد: فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی با بهره‌گیری از پتانسیل سمن‌ها، رویکردی کم‌هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا است که می‌تواند بستر مناسب جهت حفاظت از منابع ملی و طبیعی قلمداد شود.

*س_برچسب‌ها_س*