جمعه 13 مهر 1403

جوامع محلی نقش قابل توجهی در مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرس دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جوامع محلی نقش قابل توجهی در مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرس دارند

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع آتش‌سوزی های اخیر در منطقه زاگرس گفت: کاهش سطح آتش‌سوزی‌ها در استان به دلیل تعامل و کمک جوامع محلی بوده است و این جوامع نقش مهمی در مقابله با آتش سوزی جنگلها دارند.

شهرام احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان حفاظت محیط زیست به منظور پیشگیری و اطفاء حریق در مناطق تحت مدیریت این سازمان، اظهار داشت: برگزاری مانورهای اطفاء حریق، توزیع بروشور، تالیف کتاب، تهیه و پخش تیزر و افزایش آگاهی‌رسانی با همکاری اصحاب رسانه، از دیگر اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری و کمک برای اطفاء حریق بوده است.

وی، به برگزاری جلسات آموزشی و اطلاع‌رسانی به جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته مساحت آتش‌سوزی‌های استان کاهش چشمگیری داشته است که علت آن تعامل، مشارکت و کمک جوامع محلی است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به منظور آمادگی برای مهار آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست، وسایلی مانند بیل، آتش‌کوب، لباس‌های ضد حریق، فلاکس بک و دستگاه‌های اطفاء حریق قابل حمل در حد توان آماده و نیروها تجهیز شده‌اند.

احمدی، به افزایش حفاظت فیزیکی و آماده باش نیروهای این سازمان اشاره و تصریح کرد: تیم‌های واکنش سریع در راستای مهار آتش تشکیل شده و همه کارکنان این سازمان به صورت شیفتی در حالت آماده‌باش گرفته‌اند تا در صورت لزوم آمادگی مهار آتش وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون موردی از آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت این سازمان وجود نداشته است، تاکید کرد: بدون شک کمبودهایی از نظر بودجه، تجهیزات و نیرو وجود دارد ولی با تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر کارکنان این سازمان سعی در جبران این کمبودها داریم.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری با 307 هزار هکتار رویشگاه جنگلی معادل 18.5 درصد مساحت استان و 2.5 درصد مساحت جنگل‌های کشور یکی از استان‌های 13 گانه زاگرس است.

هم‌اکنون 90 درصد عرصه‌های استان، زیر پوشش منابع‌طبیعی و آبخیزداری و 10 درصد عرصه ها نیز زیر مجموعه محیط زیست است، که علاوه بر خشکسالی سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه آب و گرد و غبار، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و زمین‌های کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین دلایل تخریب منابع طبیعی و حیات‌وحش استان است.

عامل انسانی علت وقوع بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌های شکل گرفته در استان است.

*س_برچسب‌ها_س*