چهارشنبه 28 شهریور 1403

حاکم شدن بهداشت قضایی با رسمی شدن اسناد اموال غیرمنقول

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
حاکم شدن بهداشت قضایی با رسمی شدن اسناد اموال غیرمنقول

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با ثبت رسمی معاملات غیرمنقول و رسمی شدن اسناد، بهداشت قضایی در کشور حاکم می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین همایش بزرگداشت روز مهندس نقشه‌بردار به همت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان سخنانی در این همایش در رابطه با الزام ثبت معاملات اموال غیرمنقول اظهار کرد: 60 درصد پرونده‌های حقوقی و کیفری برای اسناد عادی است و با رسمی شدن اسناد بهداشت قضایی حاکم می‌شود و نقشه‌برداران نقش مؤثری در این فرایند دارند.

بابایی افزود: نقشه‌برداران در فرایند رسمی‌سازی اسناد در کاهش اطاله دادرسی نقش مؤثری دارند.

آیین‌نامه‌های قانون الزام به ثبت سند چگونه تدوین می‌شود؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و کشور ادامه داد: اما در بحث نیروی انسانی ضعف داریم و به این علت برون‌سپاری را از طریق کارگزاران فنی مهندسی را انجام دادیم و نقشه‌برداران سازمان در این پروژه‌ها نقش نظارتی دارند.

وی گفت: رویکرد قانون‌گذار در سالیان اخیر نسبت به مختصات جغرافیایی تغییر محسوس کرده است.

بابایی سپس از حل مشکل دو ملک از املاک سازمان ثبت اسناد خبر داد و گفت: یکی از آنها به عنوان موزه و کتابخانه سازمان به‌زودی با حضور رئیس قوه قضایی بازگشایی می‌شود.

در ادامه محمدعلی فلاح؛ مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و دبیر همایش از اهمیت جایگاه نقشه و برنامه‌ریزی مکانی سخن گفت.

فلاح گفت: جایگاه آگاهی از ظرفیت‌های مکانی تا جایی بالا رفته که در سیاست‌های کلان به آن صراحتاً یا ضمناً اشاره شده است.

وی گفت: زمین دارای ابعاد گوناگون است و اهمیت آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

مدیرکل کاداستر گفت: پیشرفت در اینترنت اشیا و پردازش‌های بهبود یافته تصاویر ماهواره‌ای و هوایی کمک شایانی در ارایه خدمات هوشمند کرده است.

فلاح افزود: سرمایه‌گذاری و توسعه موزون در همه بخش‌ها و در بستر کاداستر ضروری است.

وی گفت: قانون جامع حدنگار مصوب 1393 متولی حدنگاری را سازمان ثبت اسناد گفته است و رسیدن به اهداف این قانون با همکاری با دانشگاه‌های کشور میسر است.

مدیرکل کاداستر سازمان ثبت ادامه داد: در این مسیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پذیرای 90 مقاله از سراسر کشور و از جمله دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و شهید بهشتی بوده است.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد اسناد و املاک کشور بیش از 1400 نقشه‌بردار و 500 واحد ثبتی در سراسر کشور ظرفیت دارد و نقشه‌های حدنگاری شده سازمان با کمترین خطا در سامانه جامع کاداستر به ثبت می‌رسد.

فلاح گفت: جلسات و همایش‌های متعددی برای اجرای احسن قانون الزام به ثبت معاملات غیرمنقول برگزار شده است.

فلاح از مزایای استفاده از مدل‌های سه بعدی گفت: این مدل‌ها هندسه دقیق و تفسیر دقیق در مباحث حقوقی دارند.

در ادامه مراسم صفدر کشاورز؛ معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد به سخنرانی پرداخت و طی آن گفت: ثبت املاک سه رکن حقوقی، فناوری و نقشه‌برداری و هندسی دارند که متأسفانه زیرساخت‌ها در بخش فناوری نسبت به دو مورد دیگر ضعیف‌تر است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد در تشریح اقدامات سازمان در حدنگاری و کاداستر گفت: با دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نرم‌افزارهای کاداستر راه‌اندازی شد و با آموزش نیروهای مجرب نرم‌افزارها به آنان تحویل شد.

کشاورز گفت: اهمیت نقشه‌برداران هم‌رده ارکان دیگر ثبت املاک است و ما باید با انجام احسن وظایف به ارایه خدمت ارزان، به‌موقع و سریع بعد از اجرای قوانین برسیم.

سعادت سرشت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم از تحولات فناوری در دنیا و نقش آن در نقشه‌برداری سخن گفت.

وی بیان کرد: هوش مصنوعی و فناوری در نقشه‌برداری کمک می‌کند و یکی از نمودهای آن پرینت سه‌بعدی است و در جمع‌آوری اطلاعات مکانی هوش مصنوعی نقش مؤثری دارد.

در پایان مراسم از چند تن از نخبگان و نقشه برداران برتر ملی سازمان ثبت تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش تسنیم، پیرو اخبار مربوط به اجرای قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، صفدر کشاورز؛ معاون املاک و کاداستر و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ابلاغ اولین آیین‌نامه این قانون در 25 شهریور خبر داد.

وی گفت: قانون شامل 14 آیین‌نامه است که 6 آیین‌نامه آن به تأیید رئیس قوه قضائیه رسیده است. 8 آیین‌نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است و شنبه هفته آینده، یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها به تصویب نهایی خواهد رسید که این آیین‌نامه به نقل و انتقال اسناد مالکیت مربوط می‌شود.