سه‌شنبه 17 مهر 1403

حتی آزادی 6میلیارد دلار پول ایران هم نمی تواند جلوی کاهش سالانه 37درصدی ارزش پول ملی را بگیرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
حتی آزادی 6میلیارد دلار پول ایران هم نمی تواند جلوی کاهش سالانه 37درصدی ارزش پول ملی را بگیرد

اقتصادنیوز: اقتصاد ایران به نوسانات مرتبط با نرخ دلار پیوند خورده است؛ برای درک این موضوع کافی است به واکنش بازارها نسبت به خبر آزادسازی دارایی‌های مسدودی ایران در سایر کشورها نگاه شود.

به گزارش اقتصادنیوز اعتماد در این باره نوشت: با هر خبر مثبت درباره مذاکرات و مناسبات ارتباطی ایران با سایر کشورها، بازارها واکنش مثبت نشان می‌دهند و هر خبر منفی درباره نوسانات بازارها را وارد دوره‌ای از بحران و نوسان می‌کند.

از پوشاکی که به تن داریم تا لپ‌تاپ و موبایلی که در دست داریم و.... همه به بازار ارز و نوسانات مرتبط با آن مرتبط هستند. کافی است شاخص کالایی CRB INDEX را ببینید که متوجه شوید از انرژی تا کشاورزی و از فلزات اساسی تا فلزات گرانبها همه و همه مبتنی بر دلار جهانی usd index حرکت کرده و دچار تغییر می‌شوند.

امروز در اقتصاد ایران تورم بالای 40درصد سالانه را از سر می‌گذراند، امریکا هم تورم 9درصدی خود را به 3درصد کاهش داده است. تورم در امریکا معادل 3درصد بوده و برای همه فعالان اقتصادی مشخص است که ریال می‌تواند در یک سال 37درصد کاهش ارزش داشته باشد. این روند در اقتصاد ایران رخ می‌دهد و خبر آزادسازی 6 میلیارد دلار دارایی‌های مسدودی ایران هم نمی‌تواند خدشه‌ای به آن وارد سازد.

علت این مشکل هم در نظام تصمیم‌سازی‌های داخلی کشور نهفته است و نباید ریشه آن را در خارج جست‌وجو کرد.

ازسوی دیگر نوسانات نرخ دلار سرنوشت همه ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. حفظ ارزش ریال دراختیار دولت‌ها و از وظایف بانک مرکزی است، ولی وقتی از مهم‌ترین ابزار‌ها در زمانی که باید بهره ببرد، نمی‌برد، شما نمی‌توانید انتظار معجزه داشته باشید. برای اینکه ببینیم ریال بیش از این ارزش از دست خواهد داد یا نه، به سه پرسش زیر باید فکر کرد: آیا نقدینگی با همین شیب صعودی خواهد بود؟ آیا رشد اقتصادی ایران زیر 3درصد خواهد بود؟ آیا تورم در همین سطح پایا خواهد شد؟

همچنین بخوانید