جمعه 1 تیر 1403

حج برائت آغاز شد؛ ایرانی‌ها در خط مقدم برائت از مشرکین + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حج برائت آغاز شد؛ ایرانی‌ها در خط مقدم برائت از مشرکین + فیلم

مناسک حج با خروج کامل زائران از شهر مکه، آغاز شد. بیش از یک و نیم میلیون نفر در مناسک حج امسال حضور دارند و ایرانی‌ها پیشقدم در برائت از مشرکین و اسرائیل جنایتکار شدند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، دوباره عرفه با تمام رمز و رازهای خود از راه رسید. زمانی پر از شور و نشاط، که سفره نعمت‌های الهی در آن گسترده‌تر از سایر روزهاست. شنبه 26 خردادماه بنابر تقویم عربستان نهم ذی الحجه و روز عرفه است. زائران از غروب جمعه به سمت مشاعر و عرفات حرکت کردند تا اعمال حج را به جا آورند.

زائران ایرانی با رسیدن به صحرای عرفات در چادر‌های خود مستقر شده و در شب عرفه با حضور در محوطه باز چادر‌ها، به راز و نیاز با خدای خود پرداختند.

خواندن ادعیه‌هایی چون دعای مجیر در چادر‌های مختلف زائران ایرانی حال و هوای معنوی خاصی ایجاد کرد و فضای صحرای عرفات آکنده از نجوای زائران با پروردگار خود شده بود.

به جز فضای بیرون از چادرها، از خیمه‌های زائران ایرانی نیز تا نخستین ساعات بامداد صدای مناجات‌خوانی به گوش می‌رسد و یکی از شکوه‌مندترین صحنه‌های مناسک حج را با زمزمه‌های عارفانه هزاران زائر ایرانی به تصویر کشیده شد.

درحال حاضر 87 هزاز و 650 زائر ایرانی به مشاعر منقل شده‌اند و تا غروب نهم ذی‌الحجه در عرفات وقوف دارند و پس از آن رهسپار مشعرالحرام می‌شوند.

حج سال جاری، در حالی رقم می‌خورد که مردم مسلمان غزه زیر آتش بی‌امان رژیم اشغالگر قدس به شهادت می‌رسند. این مظلومیت مردم غزه همان چیزی است که قلب مسلمانان جهان را به درد آورده و برائت از دشمنان صهیونیست، پیروان دین رسول الله (ص) را گرداگر هم جمع کرده و به وحدتی بی‌سابقه رسانده است.

از نکات مهم و متفاوت در حج سال جاری، گفته‌ای از رهبر معظم انقلاب است که ایشان آن را در دیدار خود با کارگزاران حج در 17 اردیبهشت‌ماه 1403 مطرح کردند: «بنده عرض می‌کنم امسال حج ما، «حج برائت» است، بنا بر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده. البته از اوایل انقلاب برائت وجود داشته؛ از اول انقلاب در حج، برائت وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد؛ لکن بالخصوص حج امسال، حج برائت است.»

ایشان همچنین افزودند: «خب امروز در دنیا کیست که با مسلمان‌ها دشمنی می‌کند، ستیزه‌گری می‌کند، آن‌ها را می‌کشد زنشان را، مردشان را، فرزندشان را و آن‌ها را از خانه و دیارشان بیرون می‌کند؟ چه کسی است؟ دشمن صهیونیست روشن‌تر از این در قرآن توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست: وَ ظاهَروا عَلی اِخراجِکُم؛ کسانی که کمک می‌کنند به او. چه کسی کمک می‌کند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت و جرئت داشت که این‌جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک، در آن محیطِ محدود این‌جور رفتار کند؟ نمی‌شود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد؛ نمی‌شود با آن‌ها با ملایمت رفتار کرد؛ چه آن که مباشر قتل است، چه آن که معاون قتل و پشتیبان قتل است، چه آن که خانه را ویران می‌کند، چه آن که از ویران‌کننده‌ی خانه پشتیبانی می‌کند: وَمَن یَتَوَلَهُم فَاُولئِکَ هُمُ الظالِمون؛(18) اگر کسی با این‌ها دست دوستی داد، ستمگر است، ظالم است؛ اَلا لَعنَهُ اللهِ عَلَی الظالِمین.(19) نص قرآن، آیات قرآن این‌ها است. پس امسال برائت از همیشه بارزتر است. حج امسال، حج برائت است.»

برگزاری مراسم برائت از مشرکین توسط حاجیان ایرانی در سرزمین عرفات در لحظاتی پیش: