یک‌شنبه 1 مهر 1403

حرکت احتیاطی بازار‌ها در نیمه اول 1403/ نرخ سود سپرده برنده شد!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حرکت احتیاطی بازار‌ها در نیمه اول 1403/ نرخ سود سپرده برنده شد!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: به سبب کاهش ارزش پول ملی در طی چند سال اخیر، بازار‌های مختلف مسکن، خودرو، دلار آزاد و... منبع سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و مردم شده است. تعدادی از این بازار‌ها مانند دلار آزاد، سکه و طلا در مواقع گوناگون تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و اجتماعی و در کل، هیجانات موجود در کشور نوسان پیدا می‌کنند؛ اما این نوسانات صرفا کوتاه مدت بوده و در بلند مدت یا مجددا به...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: به سبب کاهش ارزش پول ملی در طی چند سال اخیر، بازار‌های مختلف مسکن، خودرو، دلار آزاد و... منبع سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و مردم شده است. تعدادی از این بازار‌ها مانند دلار آزاد، سکه و طلا در مواقع گوناگون تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و اجتماعی و در کل، هیجانات موجود در کشور نوسان پیدا می‌کنند؛ اما این نوسانات صرفا کوتاه مدت بوده و در بلند مدت یا مجددا به قیمت اولیه خود باز می‌گردد یا متعادل می‌شود و ثابت می‌ماند.

با این حال، بازدهی بازار‌های مختلف در کشور یکسان نیست؛ حتی برخی از بازار‌ها از ابتدای سال جاری، بازدهی منفی داشته اند. شاخص کل بورس از آن دست بازار‌ها با بازدهی منفی به‌شمار می‌رود. به طور میانگین کارایی بازار سرمایه طی 6 ماه ابتدای امسال منفی 6 درصد بوده است که باتوجه به اینکه تابلوی بورس در اکثر روز‌ها رنگ قرمز به خود گرفته بود، طبیعی بنظر می‌رسد. البته با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های تازه وی، انتظار می‌رود این بازار در نیمه دوم 1403 بازدهی بهتری داشته باشد.

با وجود اینکه بازار غیررسمی ارز بازدهی منفی 4 درصد را طی فروردین تا شهریور امسال کسب کرده، اما بازار سکه و طلا به ترتیب 12 و 14 درصد افزایش قیمت داشته اند. البته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علت اصلی روند افزایشی این دو بازار را رکوردشکنی قیمت طلا در بازار‌های جهانی می‌داند و به عقیده او روند صعودی این بازار‌ها ادامه‌دار است.

مسکن و خودرو دو کالای سرمایه‌ای هستند که بازار فروش آن‌ها جهت حفظ سرمایه رونق دارد. طی 6 ماهه ابتدای امسال بازدهی بازار مسکن به طور میانگین 1.6 درصد و بازار خودرو (پژو 405) صفر درصد بوده که نسبت به سایر بازار‌ها افزایش قیمت چندانی نداشته است.

بین بازدهی همه بازار‌های مرسوم اما، بازار پول با کارایی حدود 15 درصدی، جلوتر از سایر بازار‌ها حرکت می‌کند. درواقع طی نیمه اول 1403، نرخ سود سپرده بیش از سایر نرخ‌ها باعث حفظ ارزش پول شده است و سرمایه‌گذاری در این بازار منفعت بیشتری برای سرمایه‌گذار کسب می‌کند. علاوه بر این موضوع، باتوجه به کارایی منفی و پایین سایر بازارها، انتظار می‌رود تا پایان سال 1403 نیز نرخ سود سپرده و بهره بانکی همچنان ارزش بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

حرکت احتیاطی بازار‌ها در نیمه اول 1403/ نرخ سود سپرده برنده شد! 2